torsdag, februari 19, 2009

Pirater, fordonsindustrin, regeringen och en sjuk försäkring

Igår var jag på ABF-seminarie där Sam Sundberg och Anders Rydell berättade om sin bok Piraterna. Passade på att köpa boken (som tydligen går att ladda ner via Pirate Bay) för att lära mig lite mer om historien bakom dagens fildelning, både den legala och den illegala. Sveriges bästa dagstidning, SvD, har varit smarta och anlitat nämda Sam Sundberg för att blogga på rättegången mot de ansvariga för Pirate Bay och den bloggen hittar du här.

Idag var det dags för regeringen att svara på frågor i Riksdagen. Ett tillfälle för de folkvalda att få ställa frågor i akutella ärenden, något som tydligen ifrågasätts av vissa forskare. En som fick många frågor idag var näringsminister Maud Olofsson. Olofsson svarade bla annat att det var fel att ge statsstöd till SAAB, ett företag som går dåligt. Ok, hur ofta behövs statsstöd till företag som går bra? Och varför ge statsstöd till hushållsnära tjänster? Jag förstår inte den borgerliga regeringens logik men om någon annan gör det så får ni gärna höra av er.

För övrigt anser jag att socialförsäkringsminister Cristina Husmark-Pehrsson genomför en politik som går ut på att utförsäkra sjuka människor är ovärdigt ett välfärdssamhälle. Skämmes!

Andra som bloggar om politik, Pirate Bay, regeringen, SAAB, Försäkringskassan.

1 kommentar:

Anonym sa...

http://ljuvmusik.se/forum/
viewtopic.php?t=1812

(Skapa musik)

Mitt hemmaforum är Ljuv Musik.
Nedan är mitt senaste bidrag i tråden.

minata: citat
På ondag röstar riksdagen för en IPRED-lag.
Alliansens fyra partier röstar ja tillsammans med socialdemokraterna.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet röstar nej.

Det kan förekomma avvikelser från partilinjen. Jag tror att två vänsterpartister röstar ja.

Pirate Bay-rättegången pågår. Riksdagen har stiftat lag och nu är det rätten som skall göra sitt. I lagändringen år 2005 som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet var initiativtagare till (S+V+M+Fp+Kd ja, Mp+C nej) är tillgänglighet nyckelordet. Och alla vet att Pirate Bay tillängliggör upphovsrättsskyddade verk och samtidigt tar in intäkter i form av annonser.

Om Pirate Bay-killarna frikänns har vi ingen användning av en lagstiftande församling. slut på citat