torsdag, april 13, 2006

Insändare eller debattartikel?

Skickade över en insändare till NA här om dagen. Var naturligtvis nyfiken om den skulle bli publicerad och ringde därför upp åsiktsredaktionen. Men där hade man skickat den vidare till debattredaktionen eftersom jag är "politiker". Frågade då om det fanns regler om detta eftersom jag tidigare har haft insändare som blivit antagna och vet att andra "politiker" också skrivit på insändarsidan. Dessutom undrade jag om "vanligt folk" därmed inte skulle få in någon debattartikel. För där ska ju vi "politiker" skriva.

Men någon självklar regel fanns inte. Och för mig väcker detta ett antal frågor:
1. Hur definieras politiker?
2. Om man inte använder partibeteckning, blir man publicerad då?
3. Alla sossehatare som inte vill ange vilket parti man gillar, men däremot hatar, är inte dom "politiker"?
4. Varför är mina åsikter intressantare om jag inte har engagerat mig politiskt?
5. Jag jobbar som brevbärare ca 20%, har fackliga uppdrag på ca 55%, har politiska uppdrag på ca 25%. Jag är Eva-Lena Jansson till 100%. När gick jag över gränsen för vad som räknas som insändarskrivare till att bli debattskribent?

Jag inser att frågorna inte är särskilt lätta att svara på, men jag hoppas att mina frågor vid telefonsamtalet startar en diskussion om informella regler på NAs insändar- och debattredaktion. Som länets dominerande dagstidning så är det viktigt att många olika åsikter får komma till tals. Jag har förstått att det tidvis är ganska stort tryck och många som skrivit insändare.

Varför inte öka utrymmet i tidningen för åsikter och därmed öka möjligheten för många länsbor att bli publicerade?

Inga kommentarer: