söndag, maj 14, 2006

Centerns ungdomsförbund fortsätter sin marsch höger ut

Idag tog CUF, Centerns ungdomförbund beslut om att avskaffa LAS, lagen om anställningsskydd. CUFs ordförande Fredrik Federley har under ganska lång tid, precis som sin partiordförande Maud Olofsson förflyttat sig från den politiska mitten höger ut, så långt så att man ibland verkar ha passerat Moderaterna.

Först ville man göra ungdomarna rättslösa på arbetsmarknaden, men det räckte inte för ungdomsförbundet som vill göra alla otrygga på arbetsmarknaden. Jag gissar att Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström gör vågen för förslaget.

Man kanske borde rekommendera lite läsning för CUF:are om hur det kan bli när alla har en otrygg arbetssituation. Barbara Ehrenreich har skrivit en bra bok i ämnet, läs mer om henne och hennes bok här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det du lite slarvigt kallar otrygghet, kallar jag hellre möjlighet.

Det är bättre att vara en del av självförsörjningsstatistiken än arbetslöshetsstatistiken. Jag jobbar hellre än lever på bidrag.

Uppenbarligen har du levt långt ifrån dagens villkor och flexibilitet. Jag har hellre en ARBETStrygghet än en ANSTÄLLNINGStrygghet.

Tummen upp för centern!

Anonym sa...

Anonymous, det du lite slarvigt kallar "leva på bidrag" kallar jag "att ha ett grundläggande trygghetssystem som hjälper en vid övergångar". Och jag står fast vid att det du kallar möjlighet är en stor otrygghet.

Det är inte precis så att det är för tryggt att få ett jobb idag, med alla visstids- och projektanställningar. och detär inte precis så att alla arbetsgivare är goda arbetsgivare och utan anställnigstrygghet blir det bra mycket svårare att våga säga ifrån.

Självklart är det alltid bättre för alla att få fler i arbete. Men vi måste bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa.

Anonym sa...

Så om ditt sätt att bekämpa arbetslösheten är att ge folk bidrag har jag ännu en anledning att inte rösta på er. Kom med ett förslag istället för att försvara ett system som inte släpper in folk på banan!

1. Varför är plusjobben inte a-kassegrundande?

2. Varför gäller plusjobben bara i offentlig sektor?

3. Varför är plusjobben inte sjukpenninggrundande?

Tacksam för svar. Riktiga svar.