måndag, september 04, 2006

Om man bara gräver lite så kan man hitta oväntade saker...

Idag deltog jag i Örebro Folkhögskolas politikerdebatt. Kul att möta engagerade elever och lärare. Upplägget med en kort presentation av samtliga partier i stor sal för att sedan ha utfrågningar i tre klassrum där vi politiker fick alternera runt för att beskriva våra partiers politik och huvudfrågor i valet.
Dagens märkligaste påstående stod KDs Lennart Bondeson för som menade att "det var odemokratiskt, - ja det är inte bra för demokratin att socialdemokraterna har fått regera i 12 år i rad".
Vad menar karln?
Att väljarna är odemokratiska som röstar efter egen vilja?
Tycker han att vi kanske borde frånta folket deras mandat att välja sina folkvalda?

Jag berättade för eleverna att vi socialdemokrater i alla fall kommer att acceptera valresultatet och att vi inte tänker frånta väljarna deras möjlighet/rättighet/ansvar att delta i valet. Folket styr!


På eftermiddagen var jag på torget i Degerfors och träffade väljare utanför Prix. Det är inte bara det Rödvita fotbollslaget (dessvärre stryk borta mot Norrköping) som är populärt här, de allra flesta verkade vara sossar även om det kom förbi en och annan vänsterpartist.

Väl hemma igen dök det upp en överraskning. I komposten (!) hittade sambon ett av mina favorithalsband som varit borta i över ett halvår. Hur det hamnade där är en gåta för hela familjen men jag som trodde att det hade försvunnit vid någon resa blev glad att det dök upp igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att det gick bra på folkhögskolan!

Ja du, det där argumentet att vi ska "alternera" makten mellan de två blocken är ett av de konstigaste som finns. Att Lennart Bondeson kör med det beror nog snarare på brist på politik och ett litet mediaintresse kring hans frågor.

Min allvarligaste fråga är nog ändå dock denna: Varför rotar din sambo i komposten? =)