tisdag, november 21, 2006

Mörkret sänker sig över Sverige

Inte nog med november är en grå och regnig månad. I år är den extra mörk när den moderatledda regeringen håller fast sitt förslag om försämringar av a-kassan. Moderaterna drar dessutom tillbaka skrivelsen om en Folkhälsopolitik för jämlikhet i hälsa och hållbar tillväxt. Helt i linje i deras politik som syftar till ökade löneskillnader och därmed ökade skillnader i jämlikhet och hälsa. När Fredrik Reinfeldt igår besökte Degerfors, vägrade han svara på den svidande kritiken kring försämringen av a-kassan. Vilket är nog så talande i sig.

Förra veckan deltog moderaten tillika statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet Eva Uddén Sonnegård i TV4-programmet Rosenberg. Programmet hade rubriken Jobb till vilket pris som helst? Uddén Sonnegård vägrade även hon att diskutera vilken effekt på löneskillnader som hennes och moderaternas försämringar av a-kassan kommer att innebära. Vilket är ganska märkligt eftersom Uddén Sonnegård under sin tid på Riksbanken konstaterat att utvecklingen av lönerna är intimt förbundna med arbetskraftsutbudet. Så om man sänker ersättningen för de arbetslösa till 65 procent av den tidigare lönen, samtidigt som man skär bort en stor del av arbetsmarknadspolitiken så ökas arbetskraftsutbudet. Och de arbetslösa måste tacka ja till ett arbete med en lön som motsvarar 80 procent av den 65-procentiga ersättningen!




Inte undra på att moderaterna tiger.

Ikväll ska jag göra mig av med aggressiv överskottsenergi som jag ådragit mig när jag läst propositionen från Reinfeldt och Littorin. Dock inte genom att delta vid kungamiddagen. Avstår från att leka herrskap & tjänstefolk och väljer istället ägna mig åt fysisk träning i riksdagens träningslokal.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att du fortfarande är på bettet. Stå på!
Hälsningar
Leffe från Hallsberg