måndag, oktober 22, 2007

Kvinnor läser böcker och män vinner priser. Eller?

Idag presenterades de nominerade till Augustpriset. Ett pris som är bokbranschens svar på en Grammis (musikbranschen) och Guldbaggen (filmbranschen).
I klassen Årets skönlitterära är två kvinnor och fyra män nominerade. Juryn består av 3 kvinnor och två män.
I klassen Årets fackbok är det två kvinnor och sex män nominerade. Juryn i detta fallet består av två kvinnor och tre män.
I klassen Årets barn & ungdomsbok
så är det tre kvinnor och fyra män nominerade. Juryn består av fyra kvinnor och en man.
Vilket innebär att totalt sju kvinnor och fjorton män är nominerade till Augustpriset. Och att det är nio kvinnor och sex män som ska kora vinnarna.
Varannan herrarnas gäller uppenbarligen inte i böckernas värld.

Vem som vinner det åtråvärda priset i år återstår att se. Att det är fler kvinnor i juryn betyder inte med självklarhet att det blir kvinnor som vinner. Men jag håller tummarna för Åsa Linderborg i den skönlitterära klassen. Inte för att hon är kvinna men väl för att hon skrivit en bra bok med både klass och könsperspektiv. Vilket inte alltid är fallet när det gäller just skönlitteratur.

Annan intressant statistik om författare, kön och priser:

Under de trettio senaste åren har fem kvinnor och tjugofem män fått Nobelpriset i litteratur. Svenska Akademin som delar ut priset består just nu av tolv män och fem kvinnor samt en tom plats efter Lars Forsell. En kvinna och en man deltar dock inte i Akademins arbete, men eftersom man inte kan lämna Akademin med mindre än att man avlider så står Kerstin Ekmans och Knut Ahnlunds stolar tomma.

Nobelpriset i litteratur är nog trots denna statistik, det Nobelpris som delats ut till flest kvinnor procentuellt sett. För när det gäller fysik, kemi och medicin så ännu färre kvinnor som tilldelas ett pris. För att inte tala om Fredspriset. Varför det ser ut så här? Ingen aning även om jag har mina misstankar...

Till sist ett citat från den finlandssvenska poeten Edith Södergran (1892-193):
Min självsäkerhet beror på att jag har upptäckt mina dimensioner.
Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är.

Så enkelt är det. Oavsett pris eller inte.

Andra bloggar om jämställdhet, Augustpriset, böcker, Nobelpriset

Inga kommentarer: