måndag, oktober 08, 2007

Vad händer om man blandar blått med rött?

Det blir lila. Och lila var den slips färg som Reinfeldt hade valt att ha vid partiledardebatten med Mona Sahlin. Han sparar den röda till framtida partiledardebatter. Vad jag tyckte att debatten? Jag måste erkänna att jag inte såg hela debatten eftersom den gick samtidigt som Sopranos. Tv-serien går mot sitt slut och unge AJ mår sämre än någonsin.

Gårdagens avsnitt innehöll en mycket grov misshandelsscen som kändes otäckt aktuell med tanke på helgens dödsmisshandel i Stockholm. En del vill nog tro att det är just den typen av tv- eller filmvåld som triggar unga killar att misshandla andra. Personligen har jag svårt att tro att någon som sett Sopranos skulle vara ovetande om hur illa skadad en person blir av sparkar och slag mot huvud och kropp. Däremot är jag ganska säker på att det finns en stark koppling mellan alkohol och våld.

Minst fyra av de fem som pekats ut i samband med helgens dödsmisshandeln hade varit på en förfest och druckit alkohol. Vilket förmodligen inte förvånar någon trots att killarna bara var 16 år. Alltså för unga för att kunna handla folköl på närbutiken, få dricka alkohol på restaurang eller handla på bolaget. Men det hindrar ändå inte ungdomar från att få tillgång till alkohol. En del får förmodligen tag på sprit i sitt hem, andra köper av langare. Resultatet blir detsamma. Ett växande folkhälosproblem med alltfler alkoholberoende ungdomar och fler våldsbrott med direkt koppling till unga.Och det bekymrar inte bara mig som tonårsmamma. Har därför lagt en motion om hur vi i samhället kan medverka till sänkt alkholkonsumtion. Läs mer om de motioner som jag själv eller tillsammans med andra har lämnat in i samband med den allmänna motionstiden i riksdagen.

Andra bloggar om politik, partiledardebatt, våld, alkohol.

Inga kommentarer: