torsdag, juni 19, 2008

143-138 och 2-0

är lika med en trist onsdag. Efter många timmar i riksdagens kammare så röstade borgarna igenom förslaget om signalspaning på all data- och telekommunikation till och från Sverige. Och sen vann Ryssland sista gruppspelsmatchen över Sverige med 2-0.

Efter dessa två förluster satt jag mig och svarade på hundratals mail som fortsatt att strömma in om signalspaning och FRA
1. Det var i princip två budskap som kommit in under dagen och kvällen:
Säg nej till FRAs signalspaning i kabel, det är samma förslag men i ny förpackning.
2. Jättestor besvikelse över att det blev ja

På bloggarna och i del media lyfts Camilla Lindberg (fp) upp som en stor hjälte efter hennes nej till förslaget. Hennes kommentarer har varit sparsmakade och följande kan man kan läsa på Politikerbloggen: - Sånt håller jag för mig själv och min partigrupp. Det är inte en sak jag går ut i media och tjafsar om.
- Jag tycker att det är omoget att gå ut i media och sedan backa.
De två kommentarerna får väl ses som en rejäl sågning av de två centerpartister och den moderat som först var ute i media om ett nej för att sedan växla till ett ja och en mjuklandning i försvarsministerns knä.

Sen tål det väl att påpekas att det faktiskt var tre partiers samtliga ledamöter som också röstade nej. Varken Socialdemokraterna, Vänsterpartiet eller Miljöpartiet var imponerade av tisdagskvällens föreställning eller de marginella förändringar som borgarna gjorde av sitt ursprungliga förslag. Missa inte Katrine Kielos fantastiska krönika i Dagens Arena där hon smart analyserar både tårar och applåder i riksdagen när borgarna röstat för den sk FRA-lagen och försämringar i sjukförsäkringen. Läs och njut.

En sak till.
Igår var ju Reinfeldt i Innsbruck och spred sin karma över fotbolls-EM och plötsligt så spelade Sverige blekt och utan geist. Idag ska statsministern åka till Bryssel för att delta på EUs ministerråd och diskutera hur unionen ska gå vidare med Lissabonfördraget efter Irlands nej. Som sagt karman kring denna man är just nu inte på topp så kan man sig inte förvänta sig några stordåd oavsett vilken syn man har på EU och fördraget.

Andra bloggar om FRA, fotbolls-EM, Lissabonfördraget.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Utmärkt att FRA-lagen röstades igenom!

Reaktionen har varit fullkomligt hysterisk.

Det är ett vitalt säkerhetsintresse för Sverige att vi har koll på datatrafiken som går genom svenska kablar. Där kommer det mesta från det osäkra Ryssland.

Fatta fehelvete att FRA har ANNAT för sig än att spionera på erat barnporrsamlande eller vafaan det nu är som är så viktigt att hålla hemligt.

Den "folkliga" mentaliteten ser man förresten ytterligare prov på här:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=679985&page=8

Populärt värre, som vi ser. Över 14 000 anonyma responser. Vilken jävla härlig frihet.

Det är "integriteten" det!

ÄH.

- Peter Ingestad, Solna

Anonym sa...

Ett tips!
Lägg ingen energi på den där Ingestad. Det är ett FRA-troll som spammar ner hela bloggvärlden med identiskt likadana inlägg.

Anonym sa...

Vill bara säga det jag ibland säger till andra: Jag är så glad över att du är vår riksdagsledamot!

Jag vet att du har en stark ideologisk kompass och inte ger avkall på din integritet - vill bara säga att jag är glad för det!!!

Anonym sa...

En fråga. Om din partigrupp hade bestämt sig för att stödja FRA-lagen, hur hade du då röstat?