måndag, november 03, 2008

Regeringen saknar politik för att möta rekordvarslen

I dagens Aftonbladet berättar man att antalet varsel på svensk arbetsmarknad inte har varit så många sedan 1992. Då vi för övrigt också hade en borgerlig regering. Säga vad man vill om borgerliga regeringar men tur har dom inte.

Nu undrar jag och många med mig om regeringen tänker göra något med hänvisning till varslen och den kommande lågkonjukturen. Så därför lämnade jag in en interpellation den 29 oktober (registrerad den 30/10) där jag ställer följande fråga till Littorin:
Avser arbetsmarknadsminister Littorin att vidta några extra åtgärder dels med anledning av andelen ökade varsel, dels med hänvisning till KI:s senaste prognos?

Först verkade det vara en enkel fråga för Littorin att besvara, så därför kom ett besked om att jag skulle få svaret, och därmed en interpellationsdebatt den 11 november. Vilket man också kan läsa på Riksdagens hemsida. Men nu verkar det som Littorin och regeringen inte längre tycker att frågan är lätt att besvara. Så helt plötsligt vill man flytta svaret till den 25 november. Fast sista svarsdagen är den 20 november.

Om svårigheten att svara på min interpellation beror på bristande engagemang i frågan eller en önskan att skjuta frågan framåt i tiden, låter jag läsarna av denna blogg avgöra. Statsminister Fredrik Reinfeldt har ju tidigare sagt att han bara pratar med de som arbetar, så kanske är det så att de som är varslade, och som därmed riskerar att bli arbetslösa, inte finns med i den moderata kommunikationsplanen.

Och jag konstaterar att arbetsmarknadsministern faktiskt har avsatt tid för att svara på andra interpellationer den 11 november. Och om Littorin är mån om att få tid för annat så borde det väl ligga i hans intresse att även besvara min interpellation denna kväll.


Andra bloggar om politik, regeringen, varsel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har oppositionen?

Anonym sa...

Det känns som om "medborgarna" överhuvudtaget behöver stta lit jäkla press på regeringen, just u känns dt som om vi traskar omkring som förvirrade lamm och bara låter krisen drabba oss.