onsdag, april 29, 2009

Telekompaketet, Vattenfall och en partiordförande på bra humör

Läser att det så kallade Telekompaketet nu är nära sitt avgörande, hoppas nu inte regeringens representant Åsa Torstensson sviker genom att driva en annan linje än den några av de svenska parlamentariker har intagit. För som Ola Larsmo skrev i Dn, EUs telekompaket rör vår demokrati.

Idag var jag på Vattenfalls årsstämma, en årsstämma som väckte känslor av det mindre muntra slaget. Att människor demonstrerar med plakat och banderoller mot den brunkolsatsning som Vattenfall gör har jag full förståelse för. Men att kasta färg på VDn är enligt min uppfattning både korkat och ett hot mot ett öppet och demokratiskt samhälle. Säkerhetsarrangemanget var stort och det kommer inte att bli mindre efter att några aktivister dessutom försökt avbryta årsstämman mitt under Lars G Josefssons tal. Jag har som sagt förståelse för kritiken mot Vattenfalls sätt att agera i Tyskland, har tidigare motionerat till Socialdemokraternas partikongress om tydligare ägarstyrning. Men hade det inte varit bättre att offentligt under frågestunden redovisa sin kritik istället för att agera på ett sätt som flertalet närvarande bara uppfattade som hotfullt?

För övrigt så verkar min partiordförande vara på bra humör, något som märks bla vid Anders Pihlblads intervju med henne. Sahlin kanske också har drabbats av den där känslan som jag har och som inte går över trots alla negativa opinionsundersökningar. Vi vinner valet. Och blir historiska. Igen.

Andra som bloggar om politik, telekompaket, integritet, Vattenfall, Mona Sahlin, TV4.

Inga kommentarer: