torsdag, september 17, 2009

Att göra Sverigedemokraterna till martyr

Idag berättade Aftonbladets chefredaktör och ansvarig utgivare Jan Helin och Lena Mellin att Sverigedemokraterna inte kommer att få annonsera i Aftonbladet. Och jag gissar att det har jublats hela dagen i Sd:s partihögkvarter. Nu får Sd det utrymme som man sökt efter så länge. I TV-soffan får Jimmie Åkesson möjlighet att sitta och gråta ut över att han och hans främlingsfientliga parti förvägras annonsutrymme som andra partier får tillträde till. För även om det inte handlar om kränkt yttrandefrihet så kommer Sd att framställa det som demokratin hotas när partiet hindras från att annonsera. Trots att ingen ens vet om Sd hade haft råd/velat annonsera i Aftonbladet.

Om vi bara håller oss till just chefredaktören/ansvarig utgivares argumentation så menar man att Sd-annonserna skulle innebära falsk varudeklaration och inte vara överensstämmande med Sd-politiken. Nåväl, Moderaternas annonser där man kallade sig det "Nya arbetarpartiet" var ju knappast med sanningen överensstämmande men tilläts ändå.

Med andra ord, jag lutar faktiskt åt att jag tycker att Aftonbladet gör fel, till och med dubbelfel. Man lyfter upp ett främlingsfientligt parti på martyrstolen, och man gör det med motiveringen att man inte gillar deras politik, att det är "känslomässig pjunk" med dubbel agenda i Sd-annonserna. Så då får jag väl därmed utgå från att chefredaktören/ansvarig utgivare inte kommer ta in annonser från exempelvis Fp om språkkrav eller exempelvis en annons från Moderaterna om flyktingkontrakt. Dubbla agendor är dubbla agendor, och känslomässig pjunk är lika illa oavsett avsändare.

För övrigt så är det ganska enkelt att genomskåda Göran Hägglunds flört med väljare som just nu sneglar på Sverigedemokraterna. Konservativa, rädda för det okända, bakåtsträvande och med ett kvinnoideal som bara seriefiguren Anna Anka vill leva upp till.

Dagens bloggtips: Ilsemarie som blir illamående av regeringens företrädare, och Kent som ogillar också Aftonbladets beslut.

Andra bloggar om politik, Aftonbladet, Jan Helin, Lena Mellin, Sverigedemokraterna, Jimmie Åkesson, nya arbetarpartiet, Anna Anka, jämställdhet, Göran Hägglund.

4 kommentarer:

Josef (SD) sa...

"För även om det inte handlar om kränkt yttrandefrihet så kommer Sd att framställa det som demokratin hotas när partiet hindras från att annonsera. Trots att ingen ens vet om Sd hade haft råd/velat annonsera i Aftonbladet."

Du har en poäng här... varför gör AB denna bjudning trots att SD, mig veterligen, inte ens försökt köpa reklamplats.

Sanningen finner vi nog i att AB vill föregå debatten och vill tidigarelägga den till ett år innan själva valet.

vmm sa...

SD köpte reklam i Aftonbladet före EP-valet. Pengarna som Aftonbladet tjänade på detta skänktes till Expo.

Jag tror inte SD skulle ha köpt reklam i Aftonbladet igen...

Karpstryparn sa...

Sverigedemokraterna ska behandlas som alla andra partier, däremot var det fel av AF att neka SD annonsering. Aftonbladet är uppenbarligen inte särskilt demokratiskt, men å andra sidan är de ju PK och PK kännetecknas alltid av antidemokrater.

Staffan Danielsson sa...

Instämmer i analysen och kritiken mot Aftonbladet; http://staffandanielsson.blogspot.com