måndag, december 07, 2009

Husmark Pehrsson lögner i gårdagens Agenda

Idag rapporterar A-kassornas Samorganisation, SO, att man inte kommer hinna utreda alla av de 15 000 personer som nu tvingas ut av regeringen från sjukförsäkringen Något som innebär att dessa personer kommer att stå utan ekonomisk ersättning. Enligt Försäkringskassan så kommer man istället att vara hänvisad att söka försörjningsstöd (socialbidrag) hos kommunens socialtjänst. Och samtidigt så medger ansvariga chefer på Försäkringskassan att de snäva tidsramarna gör att man riskerar att ta felaktiga beslut. I gårdagens Agenda så ställdes många frågor till socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson angående regeringens jakt på svårt sjuka människor. Det mest häpnadsväckande var att ministern valde att ljuga för de medverkande och TV-tittarna när hon påstod (ca 6,18 min in i programmet) att av de tunga remissinstanserna "har INGEN poängterat att det kunde få de här orimliga konsekvenserna". En lögn som man får bekräftad på bloggen Utredarna även om man där uttrycker sig något försiktigare än vad jag gör.

Och så sent som den 2 december bloggade jag själv om det faktum att Inger Efraimsson hoppade av styrelseordförandeuppdraget i Försäkringskassan med bl a följande motivering: "Har man en svår sjukdom kan man tvingas ge upp sin anställning. Det gäller många sjukdomar. Att tvingas ut och söka andra jobb då tror jag inte befrämjar möjligheten att bli frisk. Jag tycker det är väldigt otäckt och oroande."

Som sagt, en hård och kall Moderatledd regering har valt att sänka skatten för de som har jobb men någon måste betala priset och det är de sjuka som får ta hand om notan. En osolidarisk och orättfärdig politik som gör mig både förbannad och upprörd. Och ännu mer arg blir jag när den ansvariga ministern försöker låtsas om som om hon ingenting visste. På onsdag är det debatt och beslut om regeringens politik på området. Det kommer inte att gå obemärkt förbi även om jag inte tror att borgarna också denna gång kommer att ha mage att applådera beslutet.

UPPDATERING: Reinfeldt försvarar de nya sjukreglerna. Klart han gör, det är ju Moderat politik i kvadrat.

UPPDATERING 2: I kvällens Aktuellt bekräftades det jag tidigare redovisat, att regeringen hade fått hård kritik från remissinstanserna. Undrar när Husmark Pehrsson tänker be om ursäkt för sina lögner?

Dagens bloggtips om regeringens iskalla hantering av en socialförsäkring och sjuka människor: Rabiatfeminism, Alliansfritt Sverige, Matilda Ernkrans, Ilsemarie, Peter Andersson, Johan Westerholm.

Andra bloggar om politik, regeringen, cancer, Försäkringskassan, sjukförsäkring, Husmark Pehrsson, samhälle, Agenda.

8 kommentarer:

Markus Blomberg sa...

På dem bara!

Marja Rylin sa...

Tack för du kämpar på!

Friheten kostar allt sa...

Husmark uppvisar en snuskig nonchalans inför svenska folket med sin okunskap/ovilja att förstå konsekvenserna av sitt eget beslut.
Fy fan vad äckligt

Friheten kostar allt sa...

ös på tjejen :)

Arne Kjörnsberg sa...

Bra Eva-Lena. Husmark Pehrsson är ju alldeles förfärlig. Bra att Du klarar ut att det är hon och de borgerliga ledamöterna i Riksdagen som bär ansvaret, inte personalen på Försäkringskassan

Eva-Lena Jansson sa...

@Arne jovisst är det regeringen och den borgerliga majoriteten som är ansvariga. Men de ser helst att Försäkringskassan får ta smällen. Då kanske folk ser sig om efter privata försäkringar istället.

MarLin sa...

Jag tycker förslaget i princip är bra.
För många är det nog ända sättet att i princip tvingas försöka, det är för lätt att komma in i tankarna jag kan inte jag orkar inte. Jag tror att vi människor är starkare än så och vi kan bara vi får förtroende att försöka. Sen är det ju så att det är ju inte så att man går från sjukpenning till att tigga på gatan, det är en individuell handlings plan som ska tas fram.
Åter igen de där med individen under M:s regering, jag tycker det är framtiden vi är individer inte grupper.
Jag tycker det är stort av M att våga ta i problemet, vad har S gjort under alla år?

Anonym sa...

"Individuell handlingsplan" och luddiga formuleringar kommer att göra socialförsäkringssystemet till ett paradis för människor som gillar ta sig fram på sin charm och som sporras av rättsosäkerhet och godtycke dvs moderatyngel.