tisdag, januari 19, 2010

Nej, det är inte dags att bli snäll

För även om Moderaternas partiordförande tillika statsminister Reinfeldt önskar sig en räkmackebehandling av medierna, så kommer det inte att ske. Kalla mig naiv men de allra flesta människor jag träffat gillar en "fair" behandling av två motståndare, och det omfattar även den merparten av den svenska journalistkåren. Att ledarskribenter inte riktigt ingår i den gruppen som är särskilt neutral är en sak, men på nyhetsplats så förväntar sig läsare av tidningar en objektiv rapportering. Vill man ha subjektiv bevakning så är det som sagt ledare eller olika partibloggar och hemsidor som har sina givna hejarramsor på respektive lag. Som här alltså;)

Det borde någon förklara för den där mannen som säger sig gå sida vid sida med folket vars förtroende han tror sig bära....

För egen del hoppas jag att det blir en tuff politisk partiledardebatt med tydliga skiljelinjer när de sju partiledarna redovisar sina politiska alternativ. Jag utgår från att sjukförsäkringen kommer att debatteras hårt och eventuella frågetecken rätas ut. Och kanske kanske berättar Reinfeldt om vad som ska hända med de 15 000 som blir utförsäkrade även om jag tvivlar på att han kommer att lyfta frågan. Pajkastning, och allmänt tjafs behövs varken för oss som följer debatten direkt eller för de som kollar in den i efterhand. Men ändå är jag ganska säker på att det kommer bli ett antal slag under bältet, och jag tror de kommer från någon av regeringsföreträdarna. När den borgerliga fyrklövern legat under i snart sagt alla opinionsundersökningar så blir man lätt desperat, två partier under riksdagsspärren som förmodligen gör sitt bästa för att få 15 sekunder i Rapport eller Nyheterna.

För alla de som räknat ut Mona Sahlin så vill jag göra en markering. Sahlin tillhör en av Sveriges mest erfarna politiker, hon varit minister i ca 9 år. Så nej, Sahlin är inte heller beredd att vara snäll eller insmickrande. Hon vill att vi ska bygga ett möjligheternas land tillsammans. Och det gör vi tillsammans med våra rödgröna vänner.

Andra bloggar om politik, Socialdemokraterna, Mona Sahlin, sjukförsäkring, rödgröna, superveckan, Reinfeldt, Moderaterna, partiledardebatt.

2 kommentarer:

Skaffaren sa...

Det ligger inte för dig att vara snäll ;-)
Dessutom föredrar jag dig som du är.

Anonym sa...

Jag vet inte om du såg TV-intervjun av en äldre dam, från göteborgstrakten, beträffande pensionerna. Det var för en dryg vecka sen. Hon sa: "Jag är moderat men det är slut med det nu. Herr och fru Reinfeldt är så högfärdiga". Hon träffade mitt i prick. Men jag tror inte Fredrik R tillåts flyta ovanpå så länge till. Det skall bli roligt att se när han tappar humöret, vilket händer ibland.
/Lars GV Eriksson