måndag, mars 08, 2010

Spännande att blir gratulerad av Moderaterna

men jag heter inte Siv och jag fyller inte år så varför gratuleras jag? Lite otacksamt av mig att inte vilja bli gratulerad på Internationella Kvinnodagen kanske någon tycker. Men dels hänger det ihop med att jag ju inte har gjort någon särskilt stor prestation för att födas som kvinna mer än att vinna ett tävlingrace till en äggcell. Dels har jag svårt att ta emot gratulationer av en rörelse vars politik enligt mitt sätt att se bidrar till ett ojämställt samhälle.

Själv har jag delat ut rosor och påmint om att det idag är Internationella Kvinnodagen men också propagerat för att fler ska rösta på Socialdemokraterna i höstens val. Om man vill ha en jämställd politik förstås. Nu vet vi att en majoritet av kvinnliga väljare föredrar de rödgrön partierna. Inte oväntat med tanke på att samtliga partier är feministiska och har en tydlig jämställdhetspolitik. Två kvinnor klev in på Arbetarekommunens lokal idag och ville bli nya medlemmar. Det var deras sätt att markera att de nu hade fått nog av regeringens politik. För även om Lena Mellin på Aftonbladet försöker hitta positiva trender så har vi just nu en backlash i samhället. Även om andelen sjuka kvinnor minskar så är kvinnor fortfarande i majoritet bland långtidssjuka, de som drabbas allra hårdast av regeringens försämrade sjukförsäkring. Men istället för att fokusera på hur man som lagstiftare kan ställa större krav på arbetslivet som i många fall medverkar till att anställda slits ut, att få till en jämställd föräldraförsäkring, att se till att det finns tillräckliga resurser inom äldreomsorg/barnomsorg/skola så vill Moderaterna få oss att bli ivriga shoppare.

Mina frågor till Moderaterna blir därför följande: hur kan det skapa en större trygghet på äldreboendet för min moster och morbror att jag har fått mer pengar att gå på bio för? Hur får skolan större möjlighet att stötta min dotter för att jag har råd att köpa ett par stövlar extra? Hur blir Hjärstastugans barnsorg bättre bara för att jag får den ena skattesänkningen efter den andra? Svar till undrande Socialdemokrat.

För mig är välfärden ett sätt att öka jämlikhet och jämställdhet i samhället. Mindre pengar till välfärd innebär ökad ojämlikhet och försämrad jämställdhet. Så lätt och så svårt är det.

Andra bloggar om politik, jämställdhet, feminism, 8 mars, Internationella Kvinnodagen, Moderaterna, , rödgröna, Socialdemokraterna, Val 2010.

Inga kommentarer: