torsdag, april 08, 2010

När feministen får bestämma så blir de rika männen vinnare

Nej, det är inte skämt. Moderatern Anders Borg säger sig vara feminist men det märks knappast på den förda politiken. Idag redovisade Aftonbladet effekterna över 4 års borgerlig politik, men trots att det är finansdepartementets egna uppgifter så vägrar Anders Borg erkänna konsekvenserna. I tisdags deltog jag i en interpellationsdebatt om den negativa effekten på jämställdheten av borgarnas politik. Även då försökte Borg vifta bort kritiken trots att jag läste högt ur regeringens egna ekonomiska redovisningar för 2008 och 2009 över kvinnor och män. Ensamstående kvinnor med barn och därmed försörjningsbörda har den sämsta ekonomin. Vilken tur att regeringen i sin godhet har inrättat skattebidrag för hushållsnära tjänster och vårdnadsbidrag. OBS! ironi OBS!

Själv vill jag ha en rättvis och jämställd politik som bidrar till fler jobb och minskade klyftor. För det krävs en offensiv utbildningspolitik, jobbpolitik och skattepolitik som skiljer sig från den borgerliga politiken. Jag har tillsammans med mina partikamrater i riksdagen lagt förslag på förslag som skulle göra stor skillnad ur fördelningssynpunkt. Förslag som borgarna har röstat ner. Hur mycket eller hur lite feminister de än säger sig vara...

Bloggtips: Alliansfritt om Borg, Marika med känslig information, Ilsemarie om vad som gör oss sjuka, Martin om tydliga markörer för ökade klyftor.

Andra bloggar om politik, feminism, budget, Moderaterna, regeringen, Anders Borg, rättvisa, Val 2010.

Inga kommentarer: