onsdag, maj 19, 2010

Valkompass som pekar fel

Idag lanserade Svenska Dagbladet sin valkompass. Tanken är att läsarna genom att svara på ett antal frågor ska få en tydlig hänvisning till vilket parti man "ligger närmast".

För egen del har jag funderat över hur SvD tänkte när man satt samman ett antal frågeställningar utan att få med valets viktigaste fråga, den om jobben. Allvarligt, hur många medborgare funderar över frågeställningen om man anser det är viktigt att Sverige ska delta i NATO-ledda operationer? De vanligaste frågorna jag får handlar i huvudsak om välfärdsverksamhet som sjukvård, skolan och äldreomsorgen. Träffar jag pensionärer handlar det om orättvis skatt. Euro eller EMU som frågan borde handla om är det väl egentligen bara Folkpartiet som vill prata om just nu, inte för att jag begriper det men de anser väl att det är en profilfråga.

Det som fått fler än mig att reagera är att det verkar nästan omöjligt att "ligga närmast" Socialdemokraterna när man testar sig. Så därför prövade jag valkompassen ett antal gånger med olika svarsalternativ för att se hur utslagsgivande frågorna var. Att man kan bli Vänsterpartist i ett test där man svarar ja till NATO-ledda operationer, ja till euro/EMU och nej till sjukvård för papperslösa visar med önskvärd tydlighet att antingen 1. någon har klantat sig när man gjorde valkompassen X. någon har noll koll på partiernas politik 2. någon sympatisör till Vänsterpartiet har hackat valkompassen. Samtliga alternativ känns realistiska så man kan ju fråga sig hur länge den här varianten av valkompass kommer att ligga kvar på SvDs hemsida. Trovärdig är den inte.

För egen del så hoppas jag på att media gör en mer fördjupad analys av det politiska innehållet hos de olika partierna. Men jag ska erkänna att jag har inte särskilt stora förhoppningar att så ska ske. Som tur är kommer det att finnas bloggar och sociala medier som Facebook & Twitter som kan hjälpa till att föra debatten, fördjupa och förlänga frågorna så det inte bara blir skrapa på ytan-granskningar. Jag tror på att vi som är politiskt aktiva också har en uppgift att därför delta i samtal där helst de sker, något som jag berättar mer om Politik 2.0, en bok av Brit Stakston med flera. Ett antal politiker som är aktiva på nätet medverkar med egna tankar och erfarenheter i samma bok: Maria Ferm, Anders Wallner (mp), Peter Andersson (s), Rossana Dinamarca, Ali Esbati (v), Mary X Jensen, Kent Persson (m), Annie Johansson, Fredrick Federley (c), Lilith Svensson, Göran Hägglund (kd), Annika Beijbom, Seved Monke (fp), Gun Svensson, Johnny Olsson (pp).

För oavsett om valkompasser fungerar eller ej, samtalet människor emellan behövs för demokratins skull. Allt annat får ses som tillbehör till huvudrätten.

Andra som bloggar om politik, val 2010, jobb, valkompass, välfärd, jämlikhet, bloggar, Politik 2.0

.

17 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Fråga Tommy Möller och Stig-Björn Ljunggren som var med och satte ihop testet.

Och partiet som går till val på en enda fråga, PP, hamnar ju ohjälpligt sist.

Personligen hamnade jag helt rätt men det beror nog på att det är väldigt tydliga frågor, d v s man är tydligt för eller emot.

Anonym sa...

SD går ju också till val på en enda fråga men jag lyckas aldrig få mindre än 20% SD-sympati. Eller menar "Rabiatfeminism" att det finns någon som röstar på SD av någon annan anledning än invandringskritik? Visst har de ett helt partiprogram men det är bara en fråga som håller partiet.

Niklas sa...

@ Anonym
Jo, Sd går till val på en fråga, men de har åsikter om andra frågor. PP har bara en fråga, resterande kommer de sälja sina tjänster för vilket gör att det blir i princip omöjligt för dem att bli störst.

Olof Bjarnason sa...

Niklas: Vilken är PPs enda fråga?

Niklas sa...

@ OlofB
Politiskt sett är det vad de kallar värnet om integriteten. Deras manifest pratar om 3 frågor, men jag kasnke är för oinsatt för att se skillnaden. I testet var det kanske 2 frågor, den ena om nedladding, den andra om avlyssning. Men det är just det att PP endast rör sig bland dem 2 frågorna. De andra frågorna får då mycket större utslag om man inte mot förmodan väljer "vet ej" på alla andra (utom 1 för att få nödvändiga 3). Har man åsikter utanför dessa blir testet vinklat. De säger rent ut i deras manifest att de inte bryr sig om några andra frågor och då blir konsekvenserna att folk som har åsikter i andra frågor får större utslag där.

Olof Bjarnason sa...

@Niklas; OK så PP har två frågor? Nedladdning och övervakning? Hur är det med patentfrågan då?

Bloggerskan sa...

Men herregud. Vi pratar om ett test där partier som inte har så många frågor på sin agenda riskerar att hamna snett i testet p g a detta. Niklas förklar bra, tycker jag.

Patentfrågan tas väl inte upp i testet, eller har du inte ens kolla det vi diskuterar här, OlofB?

Varför SD hamnar högre, vilket dom även gjorde för mig, får ni fråga Möller och Ljunggren om som satt ihop testet. Jag vet inte vilka frågor i testet dom anser att SD står för/inte står för.

Martin sa...

Jag upplever inte alls att testet är särskilt missvisande så jag kan faktiskt inte förstå all uppståndelse kring detta.
I mitt fall blev det Sverigedemokraterna, tätt följda av Folkpartiet och Moderaterna. Emellertid kom både Vänsterpartiet och Fi före Sossarna, men detta var ändå de tre jag enligt testet hade minst sympatier för. På det hela taget ett ganska väntat resultat för min del.

Olof Bjarnason sa...

@RabiatFeminist: Patentfrågan tas väl inte upp i testet, eller har du inte ens kolla det vi diskuterar här, OlofB?

Jag och Niklas diskuterar hans påstående att PP är ett enfrågeparti. Jag försökte locka ur honom insikten att påståendet är falskt.

PANdan sa...

Jag fick SD som andra val (efter MP) trots att jag är för våård för papperslösa och anser att Invandringen berikar Sverige. (Jag skulle f ö inte rösta på SD även om det gällde livet - och inte heller MP för den delen).

Testet är ett skämt.

Bloggerskan sa...

Möller svarar på Eva-Lenas fråga. :)

http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/partierna-ligger-valdigt-nara_4744437.svd

Niklas sa...

@ OlofB
Jag sa faktiskt att de hade 3 frågor och som sagt, jag är inte så insatt i integritet på nätet, hur patentlagen fungerar men jag laddar ner lite smått (intalar mig att musik som inte finnns på marknaden är helt lagligt att ladda ner;). Men jag upplever det som en fråga och jag vet att PP:are inte gillar det. Jag är bara upplärd av det gamla systemet med höger/vänster och vill se striderna om "vård, skola, omsorg och hur det ska betalas" och PP:s låt-gå-attityd till allt annat förbryllar mig. Sen snodde de faktiskt den bästa färgen och politiserade den. Kan ju inte kalla mig en lila väljare längre, nu betyder det ju något.

Eva-Lena Jansson sa...

@Rabiatfeminism tack för länken till uppföljningen :) Tyvärr frågade inte SvD Tommy Möller hur det kom sig att valets viktigaste fråga om jobben inte fanns med i valkompassen :(
@Niklas @OlofB @Martin @PANdan ni ger alla uttryck för att politik är mer komplicerat än att man låser fast det i en kompass och sedan pekar ut en partitillhörighet. Frågorna är med komplexa och ett samtal där man kan utveckla svaren och dessutom få ställa följdfrågor är bättre än några få frågor.
Stort tack till samtliga som valt att kommentera här på bloggen :)

Jah Hollis sa...

Det finns nog många tidningar som satsar seriöst inför valet i höst, i alla fall lokalt ute i landet. Det gäller bara att kunna lyfta blicken från Stockholmstidningarnas horisont. Det finns annat än DN, SvD och boulevardbladen.

Unknown sa...

Hej Eva-Lena!

Jag påstår att kompassen räknar samman resultatet på ett knäppt sätt, så jag gjorde en egen version, med samma frågor.

Testa gärna <a href="http://minimaliteter.blogspot.com/2010/05/battre-valkompass-varsagod.html>här!</a> Jag tar gärna emot feedback.

Unknown sa...

Hej Eva-Lena!

Jag påstår att kompassen räknar samman resultatet på ett knäppt sätt, så jag gjorde en egen version, med samma frågor.

Testa gärna här! Jag tar gärna emot feedback.

Eva-Lena Jansson sa...

@Mikael jag tycker din valkompass verkar ha flera alternativ på partier, jag låg närmast Socialdemokraterna ; )