måndag, augusti 23, 2010

Om förtroende för den förda politiken skulle mätas

och där opinionsinstituten skulle ställa frågor typ "är du nöjd med regeringens politik kring sjukförsäkringen" så är jag övertygad om att Moderaterna skulle få mindre än 20 procent. Sådana frågor ställs dock inte, även om det skulle vara intressant att se ur resultaten mellan SKOP, Novus och SIFO skulle skilja sig eller likna varandra.

Men med nya opinionsundersökningar var och varannan dag som ena stunden riktar fokus mot person alternativt vad man röstade på förra valet och vad man tänker rösta på den här gången, så tror jag faktiskt en del väljare slutar att bry sig om politik över huvud taget. När den ena mätningen säger att det är kanonjämnt, nästa säger att det är en stor ledning för de borgerliga trots att alla partier befinner sig inom felmarginalen (dvs det är inte säkert att det är någon förändring sen det var jämt) så blir det svårt att bry sig även om jag borde göra det.

När jag sedan läser på Alliansfritt att medias stöd till borgarna värderas till 3 miljarder kr så kan jag inte annat än ana en viss uppförsbacke där. När sedan Aftonbladet, som min riksdagskollega Fredrick Federley kallar "sosseblaska", har den här typen av artiklar så blir jag helt på det klara med att samtal öga mot öga är enda möjligheten att få tala om vår politik. Så istället för att ägna mer energi åt andras opinionsmätningar så tänker jag fortsätta föra samtal med medborgarna direkt utan filter. Återkommer senare idag, alternativt senare i veckan med lite reflektioner av mötena.

Andra bloggar om politik, val 2010, valrörelse, opinion, Socialdemokraterna, Moderaterna, sjukförsäkringen.

3 kommentarer:

Gullan sa...

Vill bara meddela att jag för första gången på 40 år avstår från att rösta. Ärligt talat så blev jag kräkfärdig när jag hörde om satsningen på sänkt skatt för ålderpensionärer. Unga, sjuka och äldreäldre på instutition finns inte för S. Äckligt att sänka sig så lågt för att få regera. Ska man falla så kan man ju ändå bestämma sig för att falla med fanan i topp.

Anonym sa...

Jag kommer att rösta på socialdemokraterna för att
Mona Sahlin framhöll dom sjuka-
stupstocken bort
dom äldre-sänkt skatt till pensionärer
dom många unga arbetslösa kallades
inte en "synvilla"
utan ska addresseras och göras något åt
Jag kommer också rösta på socialdemokraterna för att
dom under många år fört en ansvarig
ekonomisk politik
Den nuvarande regeringen tog över en solid rock skattkista som dom
vanvårdat,lånat skattesänkningar ur
och låtit sjuka och arbetslösa betala
Jag röstar på socialdemokraterna
som parti och Mona Sahlin som stått pall alla pressens tråkningar
och är ute och fightas för oss
är en grande järnlady GO FOR IT MONA

Eva-Lena Jansson sa...

@Gullan du måste ha missat vår jobbpolitik för unga. Du måste ha missat våra förslag för att förändra sjukförsäkringen och satsa mer på rehabilitering. Men även missat det faktum att vi vill satsa 12 miljarder kr på kommuner och landsting för att äldreomsorgen, skolan och vården ska bli bättre. Vi anser att det är felaktigt att pension beskattas mer än lön, därför vill vi ta bort den skillnaden. Finner det märkligt att du kallar det äckligt.