onsdag, september 08, 2010

Ett konspiratoriskt inlägg om den oberoende journalistiken

Under en valrörelse blir förmodligen vi som är politiska engagerade lite extra noga med att partierna ska få likvärdigt utrymme och granskas lika hårt. Jag är som sagt partisk men vidhåller ändå att mediernas bevakning och rapportering har missgynnat de rödgröna i allmänhet och Socialdemokraterna i synnerhet.

Jag känner en hel del personer som slutat att prenumera på länets stora lokaltidning Nerikes Allehanda av just orsaken, i klartext var det ett rockstjärnereportage om Alliansen på besök i Örebro som fick bägaren att rinna över för många. Det har funnits andra typer av utspel från borgerligt håll som lett till förstasidor, artiklar med bild osv medan liknande från S gått spårlöst förbi. Uppenbarligen har dessutom flera s-sympatisörer klagat direkt till NA som försvarar sig genom att redovisa den politiska uppfattningen bland de anställda i procent per parti. Man tar sig för pannan och undrar om den typen av journalistik förväntas tas på allvar av läsarna?

För egen del har jag vid flera tillfällen twittrat hur politiska reportrar/journalister/programledare uttryckts sig angående olika utspel. Exempelvis när de rödgröna skulle presentera sitt förslag på ny fastighetsskatt där endast 1 procent får högre skatt än idag. Mats Knutson, Rapport, twittrar då följande inlägg: I morgon presenterar Socialdemokraterna siffror över hur den rödgröna fastighetsskatten slår mot Stockholm #val2010. Det kändes inte direkt objektivt även om jag inser att det är svårt att inte använda de begrepp som olika partierna själv skapat för att beskriva sina motståndares förslag. Har även hört hur nyhetsuppläsare använt begreppet "pensionärsskatt" vilket jag antar att de borgerliga inte tycker är särskilt neutralt.

Och för att försöka få andras infallsvinklar dyker allt oftare experter upp i olika tv-program. Men att få tag på experter utan politiskt ställningstagande verkar vara svårare än producenter gissat. Både SvD och Nyhetsmorgon (TV4) har använt sig av retorikexperter som visat sig vara aktiva i Folkpartiet. För egen del hörde jag Anna Klingspor, varumärkesexpert, i Nyhetsmorgon döma ut Socialdemokraternas annonskampanj där man redovisade hur mycket Reinfeldt tjänat på sin egen politik. Samma varumärkesexpert finns på Facebook och deltar där i kampanjade mot Mona Sahlin. Så det var inte särskilt oväntat att Klingspor dömde ut S-kampanjen som smutskastning, däremot var det lite oväntat att varken @tv4se eller @nyhetsmorgon svarade på mina frågor om hennes medverkan i programmet. Jag ställde för övrigt samma frågor till Nyhetsmorgons programledare Steffo Törnqvist och reportern Anders Pihlblad. Något som SVTs Mikael Pettersson noterat i sin krönika där han konstaterar att granskarna får finna sig i att bli granskade.

Slutligen vill jag rekommendera Jesper Bengtssons tänkvärda ledarkrönika om hur mediernas dagordning också kan påverka ett val.

Andra bloggar om politik, val 2010, medier, makt, Mona Sahlin, Socialdemokraterna

4 kommentarer:

Kenneth Ohlsson sa...

Du gör fel som lägger din energi på andra när du borde föra ut din egen politik.
Hade media varit mer positiv till S så hade du inte sagt nåt och därför är din dubbelmoral total.
Jag röstade på S 2006 men gör det inte 2010.
Mona Sahlin vill jag inte stödja.

Eva-Lena Jansson sa...

@Kenneth jag lägger min energi på att vinna valet. Och jag gör det för att jag är Socialdemokrat med socialdemokratiska värderingar.

Vilma J sa...

"NA som försvarar sig genom att redovisa den politiska uppfattningen bland de anställda i procent per parti. Man tar sig för pannan och undrar om den typen av journalistik förväntas tas på allvar av läsarna?"

Ja. Det fick mig att sluta prenumerera på den sossemegafonen. Vilken vänstersmörja på alla sidor utom ledarplats. Dessutom har de senaste året haft både en officiell ledare och en S-krönika, vilket gjort obalansen större, till rödgrön fördel.

Men ger dig rätt på en punkt: Det är dåligt när media släpper igenom osanningar och när media börjar använda propagandaspråk som är osant: Det finns varken Pensionärsskatt eller Ungdomsskatt och praktikplatser, AMS-kurser, åtgärder och bidragsplats är inte "jobb". O s v.

Nyfiken fråga: Har någon i din släkt någonsin röstat på något Alliansparti?

Vilma J sa...

Jag har en fråga till: Har du någon utbildning eller någon egen erfarenhet av vad det innebär att jobba i ett företag? eller att driva företag?