tisdag, juli 03, 2012

Almedalen lite så där från sidan

Så är jag här igen, på rosornas ö. Gotland är lika vackert som vanligt när det är sommar, har aldrig varit här på andra årstider så hur ön är då kan jag inte uttala mig om. Fokus flertalet år när jag varit här, första gången 1999, är att ta del av händelser/tal/seminarier i lagom dos under Almedalsveckan. Trots tillgång till både twitter och facebook har jag inte varit särskilt aktiv att försöka ta del av allt som hänt under de tre första dagarna. Detta både på grund av mindre bra uppkoppling (trångt nät med många användare på liten yta) men också av eget val. Inte har jag hängt framför TVn eller datorn på kvällstid. Därför så har min upplevelse av Almedalen hittills blivit lite så där från sidan. Och det är väldigt lite som sipprar ut till de utanför bubblan. Ungefär som med sker i riksdagen. Jag har medverkat på seminarier, lyssnat på ännu fler. Träffat både gamla vänner och nya bekanta, läst några bloggar och Almedalsnytt från Expressen & Resumé. Eftersom utbudet av seminarier är stort så har jag förmodligen missat några riktiga höjdare. Konstatera att det som sipprar ut verkar beröra/uppröra få, prognosen för veckans väder är av större intresse för många semesterfirande svenskar så här års.

Under några dagar denna veckan ska jag göra mitt bästa för att samtala med personer som inte är politiker/journalister/lobbyister men som ändå hittat hit till Visby. Också göra besök hos de organisationer där många jobbar ideellt för att få råd med att åka hit. Några fler seminarier ska jag förstås hinna med, kanske också ett par mingel till. Men också att se mer av denna vackra ö.
Kvällens tur tur och retur Klintehamn gav mersmak. Istället för att lyssna på Reinfeldt så lyssnade jag och sambon på Ulf Lundell medan vi passerade öppna landskap. Sammanfattning av talet fick jag istället i kvällens Aktuellt som först hade ett inslag om en svårt sjuk kvinna som på grund av regeringens försämring av sjukförsäkringen åter igen utförsäkras. Svaret från Reinfeldt i Aktuellt är det som borde uppmärksammas av många, regeringen har inga planer att förändra dagens sjukförsäkring. Arbetskraftsutbudet ska ökas, arbetslinjen ska drivas in absurdum. Och Moderaterna väljer dessutom att kalla det modernt. Så jävla trist. Särskilt för de sjuka som drabbas men framför allt för att det finns ett alternativ till denna mekaniska utsortering. Solidaritet, rättvisa och sammanhållning men det kan fortfarande inte Moderaterna stava till.

Andra bloggar om politik, Almedalen, Fredrik Reinfeldt, Moderaterna, sjukförsäkringen.



Inga kommentarer: