torsdag, januari 19, 2006

lång dag efter fullmäktigedebatten...

När jag väcktes av väckarklockan kvart i fem, så kändes det som jag precis hade somnat. Efter 7 timmar i fullmäktige är det svårt att varva ner och kunna somna direkt man kommit hem.

Fullmäktigedebatten om kollektivavtal vid upphandling pågick under två timmar och det var slående att den sk alliansen på alla sätt försöker slingra sig ur diskussionen om var man egentligen står när det gäller kollektivavtal, trots att man ville avslå motioner om krav på kollektivavtal vid upphandling. Fp tyckte att facket skulle bry sig om arbetstagarna istället för facket!? För mig är det ganska självklart att LO, TCO och Saco företräder sina 4 miljoner medlemmar (de allra flesta dessutom arbetstagare). En av Moderaterna kallade några av oss sossar för LO-fundamentalister, något jag tar som komplimang. Några företrädare för "det nya arbetarpartiet Moderaterna" syntes inte till i fullmäktige.

Riktigt roligt blev det dock när partikamraten Carina Dahl frågade en av Centerns företrädare om han tyckte att vårdbiträden på privata vårdboenden skulle tjäna sämre än vårdbiträdena anställda av kommunen. Centerpartistens väldigt utsvävande svar möttes av skratt. Något som kan tyckas lite elakt men om man blir uppmanade att svara ja eller nej och har en utläggning på en minut utan att just kunna svara ja alternativt nej så är situationen skrattretande. Centerns ordförande Maud Olofsson är betydligt ärligare för hon har redan fått en liknande fråga och hennes besked var att människor som kommer till Sverige ska kunna utnyttjas som billig arbetskraft, "för att det är bra med konkurrens".

NAs artikel om fullmäktigedebatten gav Örebroarna ett tydligt besked: "Samtliga politiker inom socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet röstade ja till de båda motionerna. Alla borgerliga sa nej".

På jobbet var det full fart redan från början, flera luckor och mycket post. Efter mer än 9 timmars arbete hade det börja skymma när jag cyklade hem. Gissar att jag har betydligt lättare att somna ikväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Eva-lena!
Kul att läsa Din blogg. Jag vill bara göra ett litet svenskfrökenpåpekande: det stavas "borgerliga" inte "borgliga". Lite petigt men det är kanske en yrkessjukdom! Annars var det bra!