söndag, september 10, 2006

Svamp, Sopranos & sjukvård

Igår köpte jag en svampaffisch av både svamp- och kulturintresserade Titti Geisler, som numera äger en bokhandel. Anledningen till inköpet är att familjen skulle kunna utöka svampkorgen med lite annan svamp än bara kantarell, Karl-Johan, fårticka eller trattkantareller. Men eftersom turen var med oss (eller rättare sagt Elvy) på dagens tre-timmars promenad i skogen så fylldes båda korgarna med nästan bara stora gula kantareller. Åt en kvällsmacka med enbart smörstekta kantareller på och det var en ren njutning.

Även om denna söndag var en fridag från valarbete, så tog jag ändå lite tid till att ringa väljare som jag träffat under den gångna veckan för att återkoppla med svar på frågor som jag fått. Både roligt och uppskattat av frågeställarna som förmodligen inte förväntat sig att man skulle höra av sig.

Partiledardebatt ikväll på TV, men den skippade jag till förmån för Sopranos. Även för politiskt engagerade finns gränser på hur många valdebatter man orkar följa. Om man inte själv är en av deltagarna förstås…

Men till och med Sopranos handlade om politik, sjukvårdspolitik, även om det inte var huvudsyftet. Carmela fick ett tjockt kuvert, fyllt med sedlar, av sin mans kompanjoner att använda som betalning för Tonys höga sjukvårdskostnader. Privatiserad sjukvård ger inte vård efter behov, det är plånboken som styr. Vad händer med de som inte har råd?

Inga kommentarer: