tisdag, oktober 31, 2006

Med tåg kommer man till både Kumla och Degerfors

Efter en mellanlandning på Kumlafängelset där jag träffade SEKO-medlemmar som gick en facklig medlemsutbildning, tog jag tåget vidare till Degerfors. Där träffade jag min partikamrat tillika kommunstyrelsens ordförande Robert Mörk. Anledningen till mitt besök i Degerfors är jag som nybliven riksdagsledamot för Örebro län vill veta mer om kommunernas syn på näringslivspolitik och infrastrukturfrågor.

En av valets hetaste frågor i Degerfors, i alla fall på insändarsidorna, är ett nytt tågstopp med resecentrum just i centrum. Detta i kombination med en ombyggnad av Folkets hus som skulle kunna inrymma stadens bibliotek verkar ha överskuggat andra valfrågor helt och hållet. En annan sak som också påverkar stan är den tunga trafiken som passerar genom hela centrala Degerfors. Jag har kanske sagt det förut men det tål att upprepas: att vara kommunalråd i en mindre stad i en tid av förändringar kräver både mod och en hel del jävlaranamma-anda, något som den gode Mörk garanterat har.

Bilden här visar hur den nuvarande stationen ser ut. Stationen ligger inte centralt, snarare en omväg till centrum.

Jag lovar att Degerfors har en vackrare framsida att visa upp än den här.





Förövrigt tog vi en sväng ner till Stora valla och jag passade på att inhandla en extra vacker rödvit halsduk inför vintern. Har sett att det går omkring en hel del kring riksdagen i svartgula och gulsvarta halsdukar, men tycker min är snyggare. Tog tåget hem till Örebro via Hallsberg. Att arbetspendla med tåg från Hallsberg till Degerfors verkade inte vara särskilt prisvärt. Synd eftersom den miljömässiga vinsten skulle vara stor. Dessutom är det roligare att åka tåg än att åka bil.

Såg på nyheterna att Reinfeldt och den borgerliga regeringen fortsätter med sin nya utnämningspolitik. Idag var det förre borgarrådet tillika moderaten Carl Cederschiöld som ansetts ha "skicklighet, kunskap och kompetens" för att bli trafikförhandlingsman. Undrar om det var Cederschiölds nej till trängselavgifter som ansågs som särskilt meriterande...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi karlskoingar vill ha stationen i stället, sjukt att Karlskoga ingen har.