onsdag, november 08, 2006

Debut i kammaren

Idag gjorde jag mitt första inlägg i kammaren. Under den allmänpolitiska debatten under avsnittet Näringspolitik, begärde jag replik på moderaten Bengt-Anders Johanssons anförande.
Jag konstaterade att de borgerliga partierna påstår sig värna småföretagare, men samtidigt i sin budgetmotion föreslår en höjning av arbetsgivaravgiften för företagare med få anställda, en höjning med nästan 40 000 kr.
Trots att jag och flera andra ställde upprepade frågor om denna omsvängning från tidigare löften så undvek moderaterna att svara på frågan. Att man från de borgerliga partierna dessutom valt att "inte prioritera" fortsatt satsning på forskning hos små och medelstora företag visar på tydlig brist på en god dialog med berörda företag. Jöran Hägglund, centerpartiet, har valt att kalla det ett misstag medan alltså moderaterna pratar om prioriteringar.

I socialdemokraternas budgetmotion föreslår vi en fortsatt satsning på Forska & Växprogrammet för företagarna med ca 100 miljoner kr.

Inga kommentarer: