lördag, december 09, 2006

Var är Morrgan och Kalle & Hobbe?

Jag prenumerar på länets två dagstidningar av flera skäl. Ett av skälen är att kunna läsa två tidningar med olika nyheter och olika ledarsidor utan identiskt innehåll. Dessvärre verkar det som ägaren, till båda tidningarna, bestämt sig för att på sikt bara ha en tidning. Sida efter sida kopieras till form och innehåll. När ägaren bestämde sig för att lägga ner sin tredje tidning Bergslagsposten, så fick det direkt resultat på de andra två tidningarna. Serierna, horoskop, sudoko mm är nu identiska. Min favoritserie Morrgan finns numera inte kvar utan har ersatts av en erbarmligt dålig serie vid namn Uno, och Kalle & Hobbe har också försvunnit. Inga världsproblem direkt men för mig som konsument uppstår snart frågan om varför jag ska prenumera på likadana tidningar. Vilket förmodligen är syftet för jag är ganska säker på att Nerikes Allehandas och Örebro Kurirens ägare har för avsikt att inom en snar framtid bara göra en tidning i flera länsupplagor. Något som påskyndas av den rådande utvecklingen av tidningarna eller ska man kalla det avveckling?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Förhoppningsvis så kan tidningsutarmningen till en del kompenseras av att det skrivs mycket på nätet.

Eva-Lena Jansson sa...

Det är en möjlighet men jag gillar att läsa papperstidningar, som kan följa med från frukostbordet till soffan. Och i tidningsutarmningens spår försvinner den fördjupade journalistiken och ersätts av ytliga och sällande granskande nyheter typ bonde söker fru.

Martin Lind sa...

Morrgan och Uno har väl ungefär samma dåliga humor. I mina ögon är de utbytbara, även om Uno kanske är snäppet sämre.

Men Kalle och Hobbe är en förlust. Tur att Ernie och Zits är kvar.

;-)

Eva-Lena Jansson sa...

Vi som följt Morrgan och den skära sockan förstår inte hur du kan göra en jämförelse med Uno. Det skiljer ljusår mellan dessa serier. Men jag gillar både Ernie och Zits.