onsdag, februari 21, 2007

Betyder bloggen nånting?

Den frågan och en hel del andra frågor kommer att diskuteras ikväll på ett seminarium om medier & mångfald i ett nytt medielandskap i ABF-huset i Stockholm. Martin Lindblom, politisk redaktör på LO-tidningen, kommer att prata på temat "Arbetarrörelsens bör skaffa sig en egen oberoende dagstidning - på nätet". Och från egen nättidningen är inte steget så långt till en egen webb-tv.

Arbetarrörelsens förhållande till ägandet av tidningar i alla dess former får väl anses som något ansträngt. Tidningen Arbetet avyttrades och nu står vi där och klagar över mediekoncentrationen och att det finns för lite mångfald.

Så det ska bli intressant att följa kvällens diskussioner direkt, utan klippta inslag och nerkortade kommentarer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Ser att du varit brevbärare sen 84. Själv har jag varit det sen 81. Tyvärr är min rygg utsliten, men jag jobbar kvar på halvtid.
Började själv blogga i höstas när jag började få nog av den borgerliga regeringen. Betyder bloggen någonting? - den frågan har jag ställt mig många gånger.... man hoppas ju på det. Men ibland tvivlar jag. / Tar i alla fall med länken till din sida. Ha det bra och kämpa på

Eva-Lena Jansson sa...

Hej Ilse-Marie. Om man sammanfattar kvällens seminarium så blir svaret JA. Bloggar tillsammans med andra diskussionsforum kan vara med och påverka medias dagordning och lyfta frågor som ingen tidigare har tänkt. Vilket innebär att vi med lite flyt och en hel del bloggande kan se till att Reinfeldt får flytta från Sagerska tillbaka till ett mindre blått Täby efter valet 2010.
Fortsätta kämpa du med!