söndag, april 15, 2007

Flyttstädning, sommarvärme och russinkakor

Har under två dagar plockat, sorterat och städat bland gamla minnen efter min mamma som gick bort för en månad sedan. Tungt att ta itu men sånt som dessvärre måste göras. Och en låda dyker det helt plötsligt ett par dukar som jag eller min bror hade sytt för över 30 år sedan. Vår konstnärliga ådra är ungefär lika liten så alstrena hamnade i soppåsen. Hittade även några tidningsklipp på oss när vi som första barn i Karlskoga fick börja på fritids. En viktig politiks reform av socialdemokraterna så att ensamstående mammor och pappor kunde jobba heltid samtidigt som barnen fick bra verksamhet att vara på efter skolan.

Idag blev det en slappardag tillsammans med yngsta dottern så vi passade på att njuta ut av sommarvärmen. Tog en promenad med sambon och hälsa på vänner.
Lagom till kvällsmaten blev jag sugen på russinkakor. Min mamma bakade fantastiska russinkakor vilket jag nu inte kommer att kunna njuta av längre. Förmodligen åkte hennes recept i soppåsen också men i Prinsessornas kokbok lyckades jag hitta ett recept som jag testade. Goda blev dom men inte lika goda som min mammas.

Mellan plåtbytena kollade jag rapport som berättade att socialdemokraterna nu har över 44 procent i Sifos senaste opiniosundersökning.
I morgon presenterar den impopulära borgerliga regeringen sin vårbudget som det har läckt ut en del ifrån. Tror faktiskt inte svenska folket är intresserad av moderaternas stora skattesänkningar som dränerar vården, skolan och omsorgen på pengar bara för att höginkomsttagare ska få städhjälp hemma.

Med tanke på statsminister Reinfeldt och många andra med löner på 100 000kr/månaden väljer att ha aupair-tjejer som sköter barn och städar i hemmet så får man ju fundera på vilka löner de "nya" hushållstjänsterna kommer att ligga på i månaden. En aupair tjänar idag ca 4000kr/månaden. Svårt att leva på om man ska ha eget boende och familj. Vilket rätt många löntagare vill ha i Sverige.

Andra bloggar om kakor,
Sifo.

Inga kommentarer: