måndag, maj 14, 2007

Vilka skatter vill moderaterna sänka?

Och vem ska betala sänkningen? Dessa frågor fick jag inte svar på vid dagens interpellationsdebatt med finansminister Anders Borg. Däremot ett löfte om att han och moderaterna vill sänka skatten ännu mer. Förra skattesänkningen fick ju de sjuka och arbetslösa betala genom sänkt ersättning och höjd avgift till a-kassan. Därför är det rätt intressant att media väljer att fråga Mona Sahlin om vilka skatter hon kan tänka sig höja istället för att fråga Fredrik Reinfeldt vem som ska få betala regeringens skattesänkningarna för de som är riktigt rika.

I morgon ska arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin svara på en interpellation om underfinansieringen av a-kassan, och frågan om han tänker höja avgiften ännu mer. Vilket han förmodligen tänker göra men inte för alla utan bara för den grupp som tillhör en a-kassa med många arbetslösa och låglönejobb. Men som sagt, svar och debatt tisdag eftermiddag.

Andra som bloggar om Anders Borg, regeringen, Fredrik Reinfeldt, skatt, Sven-Otto Littorin, a-kassan, Mona Sahlin.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Enligt deras ideologi så vill de väl bara ta bort de skatter som gynnar dem själva, men det visste väl svenska folket om när de röstade fram dem - hoppas jag! :-)

Jag har själv sjukersättning och har tvingats gå ur A-kassan efter höjningen av medlemsavgifterna, och alla de år jag betalat avgiften till A-kassan under min sjukskrivning känns helt bortkastade.

Eva-Lena Jansson sa...

Jag är inte så säker på att alla som röstade på borgarna förstod vilka konsekvenser det skulle få för den enskilde. Idag så argumenterade återigen arbetsmarknadsminister Littorin att han tycker att alla som har ett jobb, oavsett anställningsgrad, ska ha en arbetslöshetsförsäkringen. Men jag är inte lika säker på att han tycker att alla ska kunna få ut från försäkringen om man blir arbetslös. För han presenterade inga förändringar av arbetsvillkoret som styr om man har möjlighet att få a-kassa vid arbetslöshet.