fredag, juni 08, 2007

Sverigedemokrat anhållen

politikerbloggen kan man läsa idag att en av ledamot av socialnämnden i Karlskrona har anhållits som misstänkt för grov kvinnofridskränkning. Mannen i fråga är aktiv i Sverigedemokraterna som på sin hemsida skriver att man vill kraftigt skärpa straffen för grova och upprepade brott.

År 1998 infördes brottet grov kvinnofridskränkning i brottsbalken. Syftet var att åstadkomma en generell uppgradering av straffvärdet för systematiska övergrepp och kränkningar såsom lindrig misshandel, ofredande, sexuellt tvång eller hemfridsbrott, riktade mot närstående kvinnor. Straffet skall vara fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

En god vän till mig, Elvy Wicklund, har dessvärre lång erfarenhet av att företräda våldsutsatta kvinnor i sin yrkesutövning som advokat. Och Elvys berättelser om vad en del män är kapabla att utsätta sin fru/sambo/flickvän för, styrks av bilder som polisen visat vid en del uppmärksammade fall.

Jag hoppas att kvinnan i Karlskrona som nu anmält mannen får det stöd hon behöver av sin omgivning. För det kommer hon att behöva om det blir rättegång.

Andra bloggar om kvinnor, politik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför skriver du Sverigedemokrat anhållen? Gör du det här till en politisk fråga?

Finns också socialdemokrater som gjort sig skyldiga till ett och annat (häromdagen åtalades förresten en socialdemokrat för att ha tagit undan Sverigedemokratiska valsedlar i en vallokal... okej, nu är det mycket möjligt att (s) inte försvarar demokrati och inte tar avstånd mot valfusk på sin webbsida, men ändå... Demokrati är ingen profilfråga för (s) och på så sätt kanske det är mer pinsamt om en sverigedemokrat gjort sig skyldig av misshandel eftersom rättsfrågor är en profilfråga för (sd) ).

(s)-politikern riskerar nu upp till 6 månaders fängelse för sabotaget mot demokratin. Jag förespråkar att brott mot demokratin ska kunna ge upp till livstids fängelse. Lagändring med andra ord.

Du krävde ju att (sd) ska granskas på samma sätt som andra partier. När får vi se en granskning av andra partiers företrädares vandel? Jag kan på rak arm nämna några kända företrädare för riksdagspartierna som har ett och annat på sitt samvete. Men jag tycker faktiskt att man ska få en andra chans. Man ska inte vara dömd för livet om man gjort ett brott. En person dömd för rattfylleri kan med stor trovärdighet gå upp i riksdagens talarstol och kräva hårdare straff för rattfyllerister, t.ex. Att ha blivit dömd för brott är ingen merit men det ska inte diskvalificera en för alltid (vissa brott, som mord och brott mot demokratin har jag dock personligen mycket svårt att smälta).

Nu när jag ändå har dig på tråden och det är på tal: vad kommer att hända med (s)-politikern som nu är åtalad för valfusk om hon döms? Alltså inte i rättslig mening, utan i partiet? Kan ni ha kvar en företrädare för partiet som dömts för valfusk? Får man vara medlem i Socialdemokraterna om man har dömts för att ha saboterat demokratin?

Anonym sa...

Visst är det hemskt med män som misshandlar kvinnor. Men är det inte lika hemskt med kvinnor som misshandlar män? Min förra sambo misshandlade mig (jag man, hon kvinna!) Under ett års tid slog hon mig, sparkade, hotade förnedrade mig och gjorde mig till en då deprimerad och rädd människa. När hon till slut bet mig så blodig på ryggen, slog mig och hotade ta mitt liv så slog jag tillbaka en gång......då ringdes det till polisen och jag blev misstänkt för grov kvinnofridskränkning. 2 år tog det av rädsla och uppgivenhet av att polisen inte trodde mig. Efter 2dagar i tingsrätten så sa åklageren i sin slutplädering att jag minst skulle få 1.5 års fängelse och 85000 kronor i böter för åklagaren tyckte att min förra sambo var den mest troligaste klient hon haft. OTROLIGT!!! Som vittne till min fördel var min förra sambo vittne och min nuvarande sambo vittne och berättade vilken typ av människa jag är. Efter en nervös tid fick jag min revanch.......ÅTALET OGILLADES!!!! Efter detta har jag varit i kontakt med andra drabbade män och insett att många kvinnor är djävulska lögnare och kan utnyttja situationen tyvärr. Ibland tror jag att en del kvinnor som blivit slagna har nog förtjänat det på ett eller annat sätt. Tycker du det låter hemskt? Tyckte du det lät hemskt när jag blivit slagen under ett år av en kvinna? Nej, en mildring av domsluten gällande grov kvinnofrisdskränkning skulle jag önska och ett införande av grov mansfridskränkning för det finns tyvärr inte idag. Hon förstörde nästan mitt liv för mig och min familj.... men nu mår jag bättre än aldrig förr. Jag är stärkt i mitt inre och njuter av varje sekund idag. Mitt ex som anmälde mig mår troligtvis jättedåligt och det hoppas jag att hon gör för resten av sitt ångestfyllda, manodepressiva och psykiskt sjuka liv.