söndag, juni 10, 2007

Zoner, mönster och burar

När jag städade på förmiddagen kom jag att tänka på två av mina partikamrater i riksdagen, Maryam och Fredrik som städar i zoner. Min städning är ganska fri från den typen av behov av mönster. Men det gäller inte min gräsklippning för då har jag till min förvåning upptäckt att det är zonmetoden som styr totalt.

När det gäller tvätthängning så går mitt kontrollbehovet helt över styr. Oavsett om jag vet att tvätten torkar även när andra hänger den på annat sätt så tycker jag att mitt sätt är det enda rätta. Balans och lika mycket tvätt på alla sidor i tvättvindan gör att metoden inte är den snabbaste alla gånger men rutorna i skallen tycker att det blir ovanligt bra.
Undrar vad detta behov av mönster beror på?

En annan som verkar se mönster, ej i gräsklippning men väl i interpellationer, är finansmarknadsminister Mats Odell. För trots att det är olika frågeställare med olika interpellationer får vi fem av oss ett och samma svar. Interpellationer och svaret debatteras måndag den 11 juni med start kl 10.00 och sänds i 24 direkt.

Konstaterar att Paris Hilton nu placerats i en glasbur för att avtjäna sitt straff för trafikbrott. Ska man gissa att det är en utveckling av den förgyllda bur som hon normalt brukar vistas i och därmed en del av hennes mönster?

Andra bloggar om städning, politik,Mats Odell, Paris Hilton.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! :)

Kom på att jag skulle skriva en kommentar så att du får min blogg-adress.

Ha det bra! :)
Linda

Alexandra Einerstam sa...

Utdrag ur min qruiserdagbok:

Därefter var det dags för Projektet.

Sanering.

Jag bar ner en papperskasse glas och en tältsäng till förrådet. Därefter började jag sporadiskt städa än hit än dit. Till slut insåg jag att jag måste ha någon slags struktur i städningen och delade in min etta i fyra zoner (i likhet med Berlin efter Andra Världskriget). En zon skulle vara helt klar, innan jag fick gå vidare till nästa (dock utan gränskontroller). Jag kopplade in min bärbara dator till subwoofern och rockade järnet medan jag städade i min lilla piguniform (svart, kort klänning med vitt förkläde, vit blus och en vit liten sak på huvudet) och naturligtvis städade jag i mina högklackade skor.

Nu luktar det rengöringsmedel i min lägenhet och dammråttorna är tillfälligt borta. Jag har en nybäddad säng, en icke läst Aftonbladet (inklusive korsord) och en massa film att titta på. Denna lördagkväll skulle vara helt ok, om inte grannarna envisades med att spela Magnus Uggla hela tiden.