tisdag, augusti 21, 2007

Vem blir nästa kändis som offras för en högre upplaga?

Alla tecken pekar just nu på att Britney Spears är den kändis som jagas på samma sätt av media, som man gjorde med Prinsessan Diana. Frågan är om tidningsutgivarna och tv-bolagen tar till sig någon del av det som Phil Hall berättar i dagens DN.

Ska man vara krass så tror jag dessvärre inte att det blir något stopp på denna jakt efter bilder och nya historier om vare sig Britney Spears eller andra kändisar utan istället så befarar jag att denna jakt kommer att kräva ännu fler offer. Och då kommer, som vanligt, alla ansvariga redaktörer att två sina händer. Trots att man köper material från journalister och fotografer som passerat alla etiska gränser i sin jakt. Dessutom så kan väl tidningsmedia casha in rätt mycket pengar via extraupplagor om nu något tragiskt skulle inträffa.

Andra bloggar om politik, Britney Spears, Diana, media, etik.

4 kommentarer:

Fredric sa...

Även om Diana var ett hett jagat villebråd av paparazzis världen över, och att detta i sig är någonting omänskligt, så var det knappast de som var orsaken till hennes död för tio år sedan.

Huvudorsaken till att olyckan inträffade var att chauffören Henri Paul var berusad. En annan intressant och inte helt oviktig detalj i sammanhanget är att den som överlevde kraschen var Dodi Fayeds livvakt, den ende i fordonet som använde bilbälte.

Kombinationen full chaufför och bälteslös är aldrig speciellt bra, inte ens för England's rose.

mona sa...

Och vem är det som läser? Vem får upplagorna att stiga? Vi gör ett val om vi vill eller inte att skvallerblaskorna ska fortsätta att finnas. Sen kan man ju alltid undra varför?

Fredric sa...

Jag säger inte emot dig på den punkten, men jagandet av kändisar har funnits långt innan vårt sjuka behov av att läsa om dom i tidningar eller på internet.

Intresset för kända personer har funnits i alla tider. Idag är möjligheterna större för ett snabbt genomslag av en bild eller något annat, men den mänskliga drivkraften att "få veta" har alltid funnits oavsett om det handlar om grannen, chefen eller Britney Spears. I grunden handlar det om vårt behov att få skvallra av sig om någon som gjort något eller ser ut på ett visst vis.

Kom ihåg att internet inte var mycket mer än i startgroparna för tio år sedan när Diana dog. Trots detta hade hon jagats under hela sitt vuxna liv, i nästan 20 års tid.

Min poäng handlade för övrigt inte om det sjuka i det fokus som är på kändisar, utan om vilken huvudorsaken till olyckan i Paris var. Eller hur?

Full chaufför och bälteslösa medresenärer...

Duv Lars Gunnar sa...

Hej. Föreslår att du också pingar portalen www.s-bloggar.se Ha en bra dag!