måndag, maj 05, 2008

Sport, kultur och regeringens utförsäljningsråd

upptar en hel del av min tid just nu. Såg Fotbollskväll och Kobra som hade bytt redaktion med varandra. Ganska roligt och en hel del nya vinklingar blev det. Roligast var det nog när Chris Härenstam ställde samma frågor efter en föreställning som efter en match. Och jag undrar om inte en och annan sportjournalist fick sig en tankeställare över de ibland nästan helt intelligensbefriade frågorna som oftast ställs till idrottsutövande män. Jo det förekommer idrottsutövande kvinnor också. Radiosporten, SVT och TV4 har faktiskt en del koll på läget även om man kan bli bättre. Men Aftonbladets och Expressens sportbilagor kunde nog vara hämtade från 50-talets Sverige. Hur kan man ”missa” att det pågår en allsvenska i damfotboll, och ett EM-kval? Bara en sån sak som att samtliga sportredaktioner ägnar sig mer åt utländska fotbollsligor än den inhemska allsvenskan för damer kan ju göra vem som helst trött.

Och hur kan man missa att bevaka ridsporten som sysselsätter massor av ungdomar och vuxna i vårt land? Man brukar säga att ”money talks”, men uppenbarligen inte på kvällstidningarna. Några som faktiskt har koll på att även kvinnor idrottar och att ridning är en av våra största folksporter är affärskedjan Stadium som utökat sitt sortiment rejält på denna sida.

Tänk om Aftonbladets eller Expressens kulturredaktion fick ta över sportredaktion under en månad. Visst vore det roligt? Mats Olsson geniala krönikor platsar oavsett.
Men jag tippar på att det finns andra män som skulle få det svårt när Nina Lekander, Åsa Linderborg & Karin Magnusson skulle granska artiklarna.
Och har jag inte redan skrivit det så gör jag det nu: Åsa Linderborgs "Mig äger ingen" är årets bok 2007 oavsett vad bokbranschen tyckte om det. Läs den.

För övrigt så är det dags för ännu en del av Utförsäljningsåpan. I morgon har jag en interpellationsdebatt om regeringens utförsäljningsråd med Maud Olofsson som övertagit denna fråga från utförsäljningsgeneralen Mats Odell. Normalt brukar Odell vilja debattera utförsäljningarna själv, så orsaken till överlämningen kanske beror på bristande form eller att tränaren vill se en ny spelare på denna position.

I det skriftliga svaret som inte bör publiceras innan det lästs upp i kammaren så hänvisas det till den proposition som regeringen överlämnade till riksdagen den 25 april om samgående mellan Posten AB och Post Danmark A/S. Den borgerliga regeringen vill att vi i riksdagen ska ge Reinfeldt & Co ett bemyndigande att minska statens ägande i Posten AB med upp till 66 procent. Sånt brukar kallas walk over i sportens värld, eller hur?

Andra bloggar om politik, kultur sport, fotboll, Aftonbladet , Expressen , regeringen , Kobra Fotbollskväll SVT, TV4, Mats Odell, utförsäljning, Maud Olofsson. Åsa Linderborg.

1 kommentar:

Bloggerskan sa...

Jag tycker att Linderborgs bok inte bara är årets bok 2007 utan förmodligen en av de tio bästa, om inte fem, böcker jag någonsin läst. Det var länge sedan jag blev så otroligt berörd! Rakt in i hjärtat gick den.