söndag, september 07, 2008

Jag är tillbaka!

Nu är det slut på sporadiskt bloggande. Kvällens Agenda höjde blodtrycket rejält. Med en slips som såg ut att vara sponsrad av Skatteverket (kolla deras logga och färger!), var det en riktigt avslappnad statsminister Fredrik Reinfeldt som klivit in i studion. Att Reinfeldt villkorat sin medverkan i Agenda framgick inte men det är numera en offentlig hemlighet att han vägrat delta om det skulle bli en debatt med Sociademokraternas partiordförande Mona Sahlin.

Men kanske var det ett misstag från Reinfeldt att tro att det skulle bli en lugn kväll. För Karin Hübinette var ordentligt påläst och konstaterade torrt att regeringens så kallade satsning på pensionärerna innebar lika mycket pengar i månaden som en Big Mac & Co kostar, dvs 67 kr. Och just det faktum att arbetslösa och sjuka fått det mycket sämre under den moderatledda regeringen var inget som Reinfeldt ville prata om. Hans leende falnade ju fler frågor som Hübinette ställde.

Och på tal om Skatteverket så roade jag mig under kvällen att kolla in riksdagens webbtv-arkiv. Här en länk till statsministerns frågestund torsdagen den 1 november 2007. Jag ställde min fråga som talare nr 42. Frågan, som handlar om hur statsministern ser på skattefusk från politiker, blev superaktuell dagen därpå, den 2 november då det avslöjades att Reinfeldts statssekreterare Nicola Clase köpt svart arbetskraft.

Just det faktum att moderater inte gillar skatt men däremot avgifter kan uttryckas på annat sätt. Får jag rekommendera Socialdemokraternas valfilm från 1985, av Roy Andersson, för dig som undrar vad som kommer att hända när moderaterna och Filippa Reinfeldt, med stöd av statsminister Reinfeldt och socialminister Hägglund, privatiserar sjukvården där plånbokens storlek är avgörande och inte behovet.

För övrigt så anser jag att Nerikes Allehandas omvandling verkar gå ut på att bli lika tråkig som Lidl-reklamen. Först tog man bort Morrgan från serierna, de fördjupade reportagen blir mer undantag än regel. Sedan försvinner Marie Carlsson tillsammans med flera andra krönikörer till förmån för en blaskig Latte-tidning som NA-läsaren erhåller på lördagar. Eftersom jag tidigare prenumerat på SvD så är det inte svårt att se vad NAs ledning har sneglat åt, men tyvärr har man bara lyckats åstadkomma en dålig kopia. Jag fattar inte hur NA kan släppa ifrån sig en så rolig och intelligent krönikör som Carlsson. Detta tapp uppvägs knappast av att jag och fyra andra sossar får turas om att skriva krönika på ledarsidan. Mycket kan man säga om oss, men särskilt roliga är vi inte, i alla fall inte på Marie Carlssons nivå. Även om vi skriver rätt hyfsat om det som berör oss.

Som sagt, jag är tillbaka, något rörig men det beror nog på oträning. Och detta eviga regnande som går mig på nerverna. Vad är det för fel på sol och lite värme?

Andra som bloggar om politik, moderaterna, Fredrik Reinfeldt, socialdemokraterna, Mona Sahlin, NA, Agenda,

3 kommentarer:

floodis sa...

Oj var Reinfeldt med i en debatt i TV? Det i sig är en nyhet. Det är ju annars en väldigt medie- och ljusskygg regeringen som mest håller sig för sig själva och bara vill bli lämnade i fred så de kan driva igenom de mest skumma lagarna de kan.

Han ville inte debattera Mona. I vanliga fall är det pinsamt och barnsligt att håll på så för en politiker på Reinfeldts nivå. Men i detta fall är det ju en klar förbättring. För han syns liksom annars aldrig..

Tingeling sa...

Åh, vad bra du skriver, Eva-Lena! Lova nu att hålla löftet och blogga lite oftare. Och kram på dig!

Eva-Lena Jansson sa...

Till floodis: just nu så verkar regeringen satsa på att finnas med över allt. Och Reinfeldt får ju sällskap av övriga borgerliga partiledare så det är kanske därför han tar steget fram.
Till tingeling:
Tack för komplimangen. Så visst ska jag blogga oftare. Och kram tillbaka till dig;-)