söndag, november 23, 2008

Hur blir det med Postens indragna julbord?

Förra veckans stora nyhet var lönen på 900 000kr i månaden som Postens VD Lars G Nordström hade fått genom styrelsens förtjänst. Igår berättade Nordström att, han med omsorg om företaget och den felaktiga bild som spreds om honom girig, skulle avstå den kommande lönen och dessutom betala tillbaka det han redan hade fått. Detta beslut fick statsminister Reinfeldt att berömma Nordström. Och därför undrar jag nu om det finns några andra som Reinfeldt tycker ska jobba gratis. Och när tänker regeringen förändra nuvarande regler för löner till ledande befattningshavare i statliga bolag? Och tycker Reinfeldt att Postens styrelse ska sitta kvar?

För övrigt så har Posten inte råd att bjuda sina anställda på julbord i år. Det beskedet fick de anställda förra veckan, vilket måste betecknas som sällsynt dålig tajming. En 100-lapp har man råd att avsätta för varje anställd. Men nu när chefen avstår från sin lön så kanske pengarna räcker till ett julbord trots allt?

Ikväll/natt är det dags för mig att praoa för andra gången i äldreomsorgen i Örebro kommun. Om du undrar vem som kommer att vända på dig när du inte klarar av det själv, eller vem som hjälper dig upp på toaletten mitt i natten när du inte klarar av det heller, då är det hjältarna inom omsorgen som finns där. Jag vet några som är värda en högre lön och då menar jag inte regeringen eller statliga bolags VD-ar.

3 kommentarer:

Tingeling sa...

Jag håller som vanligt med dig, Eva-Lena!

Bloggerskan sa...

Ja, klart karln skall ha betalt. Men man skulle ju kunna tycka att hans pension från Nordea kanske skulle utsättas för viss avräkning. Och att lönen kunde varit något lägre, kanske.

Att helt avstå från lön sänder ut väldigt konstiga signaler, tycker jag. Dels framstår han som rätt barnslig, "jag är minsann inte girig", dels så skall man ha lön när man jobbar.

Alexandra Einerstam sa...

Det känns lite löjligt att VD:n väljer att avstå från hela sin lön. Klart att man skall ha betalt när man arbetar. Det hade varit bättre om han sagt att han personligen skulle lägga ut för julbord och en redig julklapp till alla anställda på företaget. Att han avstår sin lön kommer nog inte komma brevbärarna till godo