lördag, maj 23, 2009

Dagens viktigaste debatt

handlar om politisk reklam i TV4. Idag har den rödgröna oppositionen en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet om hur demokratin påverkas av politisk reklam i TV. En av grundteserna i artikeln är att TV-reklam i andra länder, läs USA, ofta har använts för smutskastning av den politiska motståndaren. Något som de tre partisekreterarna anser kan bidra till ökat politikerförakt och lägre valdeltagande. Ett annat argument som man tar upp i debattartikeln är det faktum att det finns stora ekonomiska skillnader mellan partierna.

Själv är jag ganska ambivalent till politisk reklam i TV. Å ena sidan är det en uppenbar risk att det blir mer populistiska kampanjer och med slagsida åt negativ kampanj. Å andra sidan så kan det också öka intresset för valet vilket skulle vara bra. Men det borde både SVT och TV4 klara av med bra granskningsprogram och nyhetsinslag utan att de politiska partierna ska tvingas annonsera för att åstadkomma det intresset. Dessutom har ju TV4 bestämt sig för att det bara är de sju partierna som sitter i Riksdagen som erbjuds annonsplats. Något som naturligtvis utestänger Feministiskt Initiativ, Junilistan, Sverigedemokraterna och Piratpartiet från att berätta om vad dessa partier vill göra i EU-parlamentet. Även om det inte är en mänsklig rättighet att annonsera i en TV-kanal eller tidning så blir det ju en åsiktsbegränsning från TV4s sida.

Men trots att en del anser att informationen om valet har varit begränsat är det redan är rätt många som redan gjort sitt val. I Örebro var det enligt Ullis ca 100 personer som gick och förtidsröstade igår. Så visst kan man väcka intresse för Europaparlamentsvalet utan TV-reklam.

När det gäller partiernas ekonomiska stöd från privatpersoner och organisationer så kommer den frågan upp i Riksdagen den 1 juni då jag har debatt med justitieminister Beatrice Ask. Min interpellation var ställd till demokratiminister Nyamko Sabuni men av någon anledning är det alltså justitieminister som ger svar. Läs min interpellation här.

Det har av och till förekommit diskussioner hur frikostiga vi bloggar är med att tillåta kommentarer. En del vill förhandsläsa innan kommentarer släpps igenom, en del tillåter bara positiva osv. Nu trodde jag ju att just kandidaterna till Eruopaparlamentet var intresserade av att få reaktioner från läsare men alla verkar inte vara det. Min partikamrat Maja Stopek hade tänkt lämna kommentar på Gunnar Hökmarks blogg men det gick inte. Känns kanske bäst att vara oemotsagd...

Andra bloggar om Europaparlamentet, politik, EU-valet, demokrati, rösta, TV-reklam, Socialdemokraterna, oppositionen.



4 kommentarer:

Klara Olsson sa...

"Det är skam det är fläck på Sveriges banér att medborgarrätt heter pengar" skaldade Heidenstam 1889, men då gällande rösträttsfrågan. Du har skrivit en väl formulerad interpellation, men blir det någon efterföljande om begränsning av det "privata" partistödet?

Eva-Lena Jansson sa...

Till Klara: Jag är tveksam om man borde begränsa privat partistöd. Däremot är öppenhet en förutsättning för att medborgarna ska känna till vilka som står för stödet.

Klara Olsson sa...

Eva-Lena.

Vad hjälper det att jag vet vem det är som bekostar reklamen på min busshållplats? Vad hjälper det att jag vet att SVT´s textTV sysslar med bashing av Sahlin, när man tre dagar i följd publicerar en moderatbetald opinuonsundersökning bland förment "socialdemokratiska" väljare? Vi politiskt intresserade kan ha nytta av att veta vem som bekostar vad, men "allmänheten" kommer att påverkas och det oftast ofrivilligt av dem med de största ekonomiska resurserna och då är vi tillbaka till Heidenstam, men kanske travesterat till - Det är skam det är fläck på Sveriges banér att parlamentarisk makt heter pengar.

Anonym sa...

Det är ju lite märkligt att Baylan och gänget gör så stor grej av TV-reklam när både S och MP själva sänder reklam på Spotify. Där sänds nu inte rörliga bilder, men skillnaden är rätt liten.

Är det hyckleri det kallas? Eller är dom bara korkade?