måndag, maj 11, 2009

Otrygga medborgare jobbar bättre?

Det kanske verkar som jag har hakat upp mig på Centerpartiet just nu. Och det är en helt korrekt bild. För jag blir verkligen provocerad av de förslag som de nya Mauderaterna om och om igen föreslår. Och när Centers EU-parlamentariker Lena Ek hävdar att kollektivavtal är mindre viktigt för ett öppet Europa så anser jag att det är en ren provokation mot fackföreningsrörelsen och alla människors lika rätt och lika värde. Varför ska en rumänsk sjuksköterska eller en spansk byggnadsarbetare ha sämre villkor i Sverige än vad deras svenska kollegor har?

Nu ska jag också medge att det ändå är befriande med politiker som står för sina värderingar och förslag. Desto tråkigare är det med andra folkvalda som låtsas stå för en sak men egentligen har en helt annan åsikt. Andreas Sjölander recenserar gårdagens debatt mellan Anna Hedh (S) och Christoper Fjellner (M).
Förutom att den försämring med sänkt ersättning i a-kassan som borgarna genomfört kommer nu ytterligare höjning av avgiften till a-kassan En höjning som slår extra hårt mot dem i branscher som redan har många arbetslösa. Det är en borgerlig effekt för att minska den solidariska fördelningen av bördorna.

2 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Eva-Lena

Väl skrivet. Internationell forskning har visat att det du pekar på skapar instabilitet på lång sikt.

Otrygghet skapar rädsla, med rädsla följer överreaktioner och splittring. Med ett splittrat samhälle följer söndring och med det en instabil statsbildning.

Det är inte rymdforskning som ligger bakom detta. Vi bör börja peka på dessa effekter i debatten.

Vil du veta mer har Åsa Lindestam mina kontaktuppgifter.

mvh

Johan

roberth sa...

Visst jättebra att Sverige har den mest stela arbetsmarknaden i Europa kanon NOT!