fredag, maj 08, 2009

Varför pratar inte Borg om utanförskapet och jobben?

Idag debatterade jag med finansminister Anders Borg om den orättvisa skattepolitik som regeringen genomför. Vi var tre socialdemokrater som ställt varsin interpellation på temat skatter, förutom jag så deltog Lennart Axelsson och Peter Hultqvist. Trots att jag vid flera tillfällen upprepade frågan om varför ingen minister vill besvara journalisters fråga om regeringens politik som gör rika rikare och fattiga fattigare, så fick jag inget svar.

Inte heller det frågan om varför regeringen inte längre pratar utanförskap eller jobb nu när var fjärde ungdom är arbetslös, fick nåt svar från Borg. Och jag måste erkänna att jag blev förvånad över hur finansministern avslutade den närmare två timmar långa debatten genom att prata om Göran Persson och Socialdemokraternas riksdagsgruppsmöten. Inte särskilt relevant tyckte vi som faktiskt inte kunde låta bli att skratta åt en allt mer högljudd Borg.

Titta på debatten här och fundera över varför Borg först pratar så mycket om USA, men när jag påminner honom om att 43 miljoner amerikaner är beroende av matkuponger för sin överlevnad så övergår han till att analysera en tv-dokumentär istället. Märkligt.

För övrigt så har Centerstämman tagit beslut om att det ska bli lättare att avskeda anställda. Som om antalet arbetslösa inte var tillräckligt många ändå.

2 kommentarer:

Veronica Palm sa...

Nej. Han är slingrig. Jag hade ju en liknande fråga på frågestunden i torsdags kring barnfattigdom. Han svarade faktiskt inte allt. Sänkt skatt är lösningen, också på det faktum att vart femte barn under sex år lever i en ekonomiskt utsatt familj.

Ironia sa...

Varför Borg inte pratar om utanförskap och jobb längre är enkelt. Därför att det bara var ett spel för gallerierna för att få väljare. Det blir svårare när han ska förklara den utanförskap som alliansens politik lett till.