tisdag, augusti 25, 2009

Det där med boendekarriär

har Barbro Engman skrivit väldigt bra om, men jag kan ändå inte låta bli att formulera lite av mina egna tankar.

Jag tillhör en av 100 000-tals som växt upp i hyreslägenhet. I mitt fall var det på Skrantafallet i Karlskoga, i ett av många bostadsområden som kom till under byggandet av miljonprogrammet. Lägenheterna var nya och ändamålsenliga, det fanns tvättstuga, lekplatser för barnen, bilfritt och med ett affärscentrum i nära anslutning. Idag renoveras många av områden som blivit slitna, men samtidigt rivs en hel del hyreslägenheter i mindre kommuner där efterfrågan inte finns. Affärscentrum läggs ner eller utarmas när shoppingcentrum utanför städerna byggs ut.

Numera beskrivs många av miljonprogramsområden med lätt förakt av de som aldrig bott där. Och kanske är det därför som hyreslägenheten har fått ett oförtjänt dåligt rykte. För hyresrätten är så bra eller så dålig som fastighetsägaren tillåter dessa att bli. Det jag uppskattar mest med hyreslägenhet är just friheten att inte behöva vara en Martin Timell. I hyran ingår service, trappstädning mm. Man hyr sitt boende och är inte heller fast i kravet att helst tjäna stora pengar vid en flytt. Tre månaders uppsägningtid (ibland kortare tid9, sedan kan man flytta vidare oavsett hur dagens taxeringsvärde ser ut. Men som sagt, problem med hyreslägenheter stavas alltsom oftast oseriösa fastighetsägare. En del fortsätter att ta ut hyra utan att förbättra standarden på bostäder och dessutom låter hyresgästerna leva under mindre trevliga omständigheter.

Men det finns också det motsatta. Bostadsområdet Markbacken i Örebro, som ägs av det kommunala bostadsbolaget ÖBO, har byggts om på ett sätt som fått många Örebroare att omvärdera sin syn på området.

Att äga en bostad är ett val som många gör idag. Så även jag som bor i hus sedan 20 år tillbaka. Men att ställa olika boendeformer mot varandra i den meningen att påstå att hyresrätt är ett sämre val än bostadsrätt eller eget radhus/hus har jag aldrig förstått. I Örebro finns det dessutom möjlighet att hyra hus och radhus av det kommunala bostadsbolaget. Hyresrätten handlar alltså inte bara om trånga studentbostäder eller lägenheter i miljonprogrammen. Det kan lika gärna vara 5:a i centrala stan, +55-boende i Markbacken, radhus i Björkhaga eller villa i Adolfsberg. Men det vet väl de flesta eller hur?

Andra bloggar om bostadspolitik.

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Jag bodde till åtta års ålder på Gruvgången i Karlstad. Maken bodde mellan 5-12 års ålder i just Markbacken. Sedan har vi bott i hus, bostadsrätter och hyrt i andra hand runt om i landet och utomlands.

När vi sålde tvåmiljonerslägenheten i Bromma och flyttade till en mindre hyresrätt i Vällingby kändes det som om vi gjorde bostadskarriär. Äntligen en hyresrätt! Äntligen tillbaka till ett välplanerat område. Maken minns Baronbackarna, jag mormors lägenhet i Stjärnhusen. Och vi känner oss hemma. Tack vare otroligt smarta samhällsplanerare på 1950-talet. Och en bra hyresvärd.

Och förresten, borde inte du prata som min idol Tabita i Mia&Klara? ;)

Eva-Lena Jansson sa...

Det händer att jag pratar som Tabita, för det mesta när jag är riktigt arg;)