fredag, juni 25, 2010

Ett otäckt förakt för politiskt engagemang

Läste Isobel Hadley Kamptz på Twitter som med all rätt är upprörd över en ledare i dagens DN. När jag först läste ledaren, som märkligt nog inte ligger på DNs hemsida, trodde jag först det var ett skämt. Men tyvärr inte. Niclas Eriksson, vars ledare utgår från det faktum att lobbyorganisationen Piratbyrån lagts ned, skriver att fildeningsfrågan "fick riksdagspartier att krypa för finniga, dataspelande tonåringar".

Även om jag av ren självbevarelsedrift undviker att läsa allt för många borgerliga ledarsidor (högt blodtryck) så har jag läst några genom åren. Men jag tror inte jag har sett den här typen av öppet förakt och en sådan grov schablonisering av medborgare tidigare. För det första så är engagemanget kring upphovsrättfrågor betydligt större än av Eriksson vill låtsas om. För det andra så hängde Piratpartiets framgång i EU-parlamentsvalet mer ihop med frågor om den personliga integriteten och regeringens FRA-lag att göra, inte bara fildelningsfrågan. För det tredje så skulle exempelvis inte det hastigt uppblossande intresset för klimatfrågan reduceras till att handla om att "krypa" för fågelskådande biologintresserade tonåringar. Frågor om upphovsrätt, personlig integritet och klimat engagerar och berör medborgare oavsett samhällsnivå och ålder, det trodde jag de flesta hade fattat vid det här laget.

Men att som Eriksson sabla ned och förminska ett starkt engagemang han tillskriver tonåringar får mig att fundera över vem som han är beredd att lyssna på. Är det en äldre vit man med lite hår på huvudet, helst klädd i kostym, som uppfattas mest trovärdig? Varför skulle inte unga personers engagemang, med eller utan akne, räknas som viktigt? Är unga finniga tjejer som oroar sig över dagens sexualiserade medieklimat också oviktiga för Eriksson?

Även om jag inte delar Piratpartiets syn på upphovsrättsfrågor så anser jag att de och Piratbyrån har spelat en stor roll för många unga och äldres politiska engagemang. Att diskutera och opinionsbilda i en fråga som alla andra partier verkar vara överens i, är varken fel eller ointressant. Jag uppskattar det engagemang som många Pirater men även Socialdemokrater, Moderater, Centerpartister, Miljöpartister, Folkpartister och Vänsterpartister har visat när det gäller frågor om den personliga integriteten och upphovsrätt.

Det behövs en fortsatt fördjupad debatt kring frågorna om ett framväxande Storebrorsamhälle. Och när jag, men också andra, ibland vill göra avsteg för ett gott syfte finns det både arga och kärleksfulla kritiker som med stort engagemang försöker bevisa hur man befinner sig på ett sluttande plan. Dom behövs för alla oss som befinner sig i riksdagen, i begrepp att stifta lagar som påverkar alla landets medborgare. Och det tål att påpekas att utan Piratpartiet hade frågor om upphovsrätt och personlig integritet aldrig fått det mediala genomslag som det fått under den här mandatperioden. Till skillnad från Eriksson på DN så tror jag dessutom att frågorna har kommit för att stanna.

Dagens bloggtips: Emma om piratfrågor, Ilsemarie om sommarlov från opinionsundersökningar, Peter med en kort timeout och Johanna som undrar om du vill bli rik.

Andra som bloggar om politik, val 2010, DN, fildelning, integritet, Socialdemokraterna, Moderaterna, FRA, Piratpartiet, riksdag.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet! Förstår inte hur han tänkte när han skrev den kommentaren och inte heller hur DN tänkte när de publicerade den.

Egil Möller sa...

Tack! Det gjorde mig glad att läsa ditt svar på galenskapen i DN. och ännu gladare att se att det kommer från någon från utanför "piratsfären".

Man kan ha olika åsikter i sakfrågorna, men att vifta bort dem, eller de som bryr sig om dem, som oviktiga tonåringar som kommer växa upp o bry sig om viktigare saker, som Ekonomi, är ren härskarteknik.

Återigen, tack!

Mattias sa...

Håller med allt som Egil sa!

Lars-Erick Forsgren sa...

Det lilla ledarsticket i DN var så korkat att man baxnar.

Man tappar all tillit för människor som använder det slaget av debatteknik.


http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/06/dn-och-piraterna.html

Rasmus Larsson sa...

Som gammal (s)-aktivist så blev jag väldigt glad över att läsa ditt försvar för Piratpartiets engagemang. Speciellt eftersom jag själv är så pass besviken över hur partiet agerat i frågor som rör Integritet, Övervakning och Upphovsrätt att jag avstått från att rösta (s) i både senaste riksdagsvalet och i EU-valet.

Så i mitt fall hade denna besvikelse kunnat sluta med att jag övergått till att bli en soffliggare för all framtid. Istället så har Piratpartiet gett mig en möjlighet att aktivt demonstrera mitt missnöje med partiledningen genom att rösta på PP i väntan på att partiet återgår till en socialdemokratisk grundideologi.

Kanske också borde kommentera hur jag ställer mig till Piratpartiets åsikt i Upphovsrättsfrågan. I min mening så driver Piratpartiet en linje i upphovsrättsfrågan som syftar till att stödja klassisk socialdemokratisk politik inom folkbildning genom rätten att skapa bibliotek, studiecirklar och fri tillgång till kunskap. Upphovsrättsmaximalisterna, som t ex IFPI (en organisation startad av Italienska Fascistpartiet på 30-talet), har systematiskt drivit igenom förändringar av upphovsrätten de senaste decennierna som i princip avskaffat möjligheterna till gratis utlåning av böcker. I dagens rättsläge så skulle det vara upphovsrättsintrång att starta ett kommunalt bibliotek utan licensavtal med förlagen. Enligt min mening handlar Piratebay rättegången handlar om att driva fram prejudikat som sen kan användas för att ge sig på biblioteken. Om ACTA-avtalet går igenom så blir det ännu värre, då kan svenska staten stämmas för att vår lagstiftning tillåter biblioteksverksamhet utan licenser och royalty-avtal.

Det som gör att jag vågar proteströsta på Piratpartiet är att det består av folk med både vänster och högerbakgrund, det känns som en rätt bra garanti för att de inte kommer att börja bedriva en helt annan politik än de säger ifall de skulle komma in i riksdagen.

Som avslutning vill jag säga att jag hoppas du kan göra nånting åt partiets katastrofala politik inom de här områdena.

Heja, heja :)

Adde Henriksson sa...

Bra inlägg, men allra viktigast är ju vad kommer vi att göra efter valet? Vi måste ta integritetsfrågan på allvar, men också vara realister. Vi måste börja kommunicera vårt alternativ, men just nu känns det som om vi väntar, triangulerar, alliansanpassar oss, det handlar för mycket om taktiserande, om vi gör si kommer väljarna att göra så... Om vi inte kan förmedla vår politik för att den ska "marknadsanpassas" så är vi på ett sluttande plan. Jag tycker att det är dags för oss att gå tillbaka till våra kärnvärden och säga som det är. Jag är socialdemokrat för jag vill fördela, från de som har till de som inte har, från de besuttna till de egendomslösa. Artister ska tjäna efter behov, men de ska inte bli rika på att ge oss kultur. Jag står för att skapa välfärd genom att beskatta de som har för mycket, men jag verkar vara ensam nuförtiden. Vad är det som händer med vårt parti? Mona måste ta debatten tillbaka till vår planhalva, nu spelar vi på borgarnas sida. Det kan aldrig sluta lyckligt!

Googles utvecklare är idioter sa...

Tack för att du skrev den här bloggposten.

Jättebra om du kan få så många som möjligt att ta demokratin på allvar i vårt land, krisen börjar bli mycket djup nu.

Hörde på P1 idag att åtminstone flera riksdagspartier gör hemliga opinionsundersökningar riktade mot särskilda väljargrupper för att man ska kunna vända kappan så rakt efter vinden man bara kan.

Dessutom urholkar valallianserna demokratin genom att man sätter ihop gemensamma valprogram där partiernas möjlighet att påverka innehållet står i relation till det förra valresultatet... om då ett litet parti gör ett kanonval, vilken politik har man då fått mandat att föra?

Jonas B. sa...

Man behöver nog inte överanalysera det hela. Han är sugen på ett jobb i mediabranschen helt enkelt. Då måste man profilera sig.

Eva-Lena Jansson sa...

@perpettersson @Egil Möller @Mattias Tack för era kommentarer!
@Lars-Erick dumt var ordet.
@Rasmus tack för ditt engagemang. Fortsättning följer i dessa frågor, var så säker ;)
@Adde Henriksson självklart måste frågor lyftas ur ett ideologiskt perspektiv, debatten kan förbättras och förtydligas.
@Jonas B kan man verkligen vara så cynisk? Tror mer han har skrivit vad han tycker. Tyvärr.

Prinsessan sa...

Hej!

Jag svarade dig i min blogg!

Hoppas ni kan göra något för att lyfta fram sjukförsäkringsfrågan inför valet!

Rasmus Larsson sa...

Attacken mot biblioteken har visst börjat redan i europa.

http://torrentfreak.com/damaging-to-culture-online-library-smashed-by-police-100630/