tisdag, juni 19, 2007

Snabbt svar från folket om behovet av en ny folkomröstning

Idag presenterade SCB ännu en opinionsundersökning. Den här gången handlar det om svenska folkets inställning till EMU. Ett snabbt svar från folket till Birgitta Ohlsson (fp) som vill har en ny folkomröstning i frågan. Mitt råd till Birgitta är att hon nog kan lägga ner sina planer på att väcka den här frågan än gång till. Svenska folket har sett att skrämselpropagandan från Ja-sidan inte stämde. Varför skulle dom då ångra sitt nej?

Andra bloggar om politik, folkpartiet, folkomröstning, EMU

9 kommentarer:

Claes sa...

Frågan är inte om, utan när vi får Euron. Vi har inget undantag som Danmark och Storbritannien förhandlade till sig. Dock är det känsligt för EU att tvinga in en stat i valutaunionen.

Anonym sa...

Motståndet beror givetvis på att folk inte begriper vad det handlar om. Som vanligt alltså.

Anonym sa...

Jag måste uttrycka min förvåning i detta med euro eller svesnka kronan. Jag blev uppriktigt fly f....baskad för två år sedan när jag ville snällt och vänligt betala min klänning på Åhlens med euro. Prislappen i svenska kronor:349:- i euro vilket gäller för större delen av europa 19,90 Euro. Bor själv i Italien, har sett omvandlingen från lire till euro, har sett och hört det mesta i kommenterarer i Sverige och här nere hos mig. Skrämseln i att svenskarna på något sätt skulle förlora på euro är rent struntprat. I dagens läge med facit i handen skulle i och med euron en lön på 15 000 kronor betyda 1000 kronor mindre jämfört med för två år sedan. Euron har inte blivit svagare gentemot svenska kronan den har blivit starkare under de sista åren. När vi pratar om skrämsel så undrar jag lite försiktigt om en liter mjölk verkligen kostar denna minskning per månad? Innan man diskuterar i Sverige borde de flesta ta sig en titt på de länder som har konverterat och hur det efter ett par år ser ut i landets livsmedel, export, import, skatter samt andra nödvändigheter för att hela landet skall fungera. Skrämsel ja visst, i sommar kan inte mina bästa vänner komma och hälsa på....flygbiljetten kostar mer och euron har blivit starkare vilket gör att hotellet kostar mer en det smakar. Detta är första gången på 6 år som de inte kan komma. Beror detta på att Sverige är så bra? Eller för att skrämseltaktiken har fungerat??????
sus

Anonym sa...

Precis, Claes! Det är inte fråga om om utan när. Den dag Danmark går med (och den dagen kommer, när Örestadssamarbetet blir än mer utvecklat) kommer vi att gå med vi också. Vänstern, speciellt den EU-fientliga, är på tillbakagång i hela Europa och Eva-Lena och hennes parti kan titta sig i månen efter en valseger 2010. Folkomröstningen 2003 blev ju tillslut bara en förtroendeomröstning om Göran Persson. Nu är han borta från politiken, tack och lov. B-alternativet Mona blev partiordförande och hon vinner inga val! Den enda som kunde reformera partiet och få tyst på EU-gnället tackade nej, helt naturligt. Erinrar mig i sammanhanget folkomröstningen om högertrafik 1955, där en jublande nej-general i form av Helge Berglund (s) konstaterade att svenska folket sagt ett massivt nej till högertrafik (med betydlig större majoritet än vad som föll ut av 2003 års omröstning). Tolv år senare hade vi ändå högertrafik, eftersom kloka politiker stuntade i folkomröstningsresultatet.

Anonym sa...

Sus, har du inte förstått att anledningen till att så många tror att det går bra för Sverige utanför EMU är att vi låter marknaden successivt devalvera kronan. Exportindustrin gillar naturligvis detta, effekterna för importpriserna ser du själv. Vi importerar inflation med en alltmer försvagad krona, och blir kollektivt fattigare. Hittills har detta motverkats av sjunkande producentpriser på konsumtionsvaror och det kanske fungerar ett tag till. Höjd styrränta är en motmedicin som det upp över öronen skuldsatta svenska folket inte kommer att uppskatta, det kan jag lova dig. Men annars kostar 1 EUR snart 10 SEK.

Anonym sa...

Vad är det för mening att ha folkomröstning om vi ska folkrösta tills "rätt" resultat vinner?

Ett nej är ett nej, tror inte någon politker kommer våga gå emot en folkomröstning. Med det sagt så vill jag påminna alla att om vi gått med i Euron så skulle priserna generellt gått upp över en natt. Jag bor och läser utomlands och har vänner från de flesta Euro länderna och alla och då menar jag verkligen alla säger samma sak, över en natt gick priserna upp med 15-20%. Kanske är det något som inte borde ha hänt men det gjorde det och samma sak kommer hända oss.

Sedan finns det en annan sak som kanske skrämmer mig mer. Jag är kanske som ni märkt otroligt EU-kritisk. Men är inte Euron bara ett ytterligare steg mot ett wannabe USA(om något så är det som är skrämmande)? Oavsett fördelarna på export/import som Euron ger så är det vi vanliga Svensson som får betala när det väl kommer gå dåligt för Euron. För tro mig det kommer det göra en dag.

Det finns ett argument som bara gör mig arg och det är:

"Med Euron blir det lättare för dig att resa i Europa"

Mitt mot argument heter VISA. Med ditt visa kort behöver du aldrig tänka på vilken valuta som råder i landet, oavsett var i världen du befinner dig i. Jag har aldrig med mig någon valuta från Sverige utan kör med visa kortet och det funkar utmärkt. Sedan tycker jag det är rätt charmigt med olika valutor. Jag tycker att vår svenska krona är lika mycket Sverige som vår flagga är, och inte vill ni väl byta ut vår flagga?

/Pär

Ps Ursäkta min antagligen dåliga svenska grammatik DS

Anonym sa...

En euro-anslutning är precis något sådant som det inte bör folkomröstas om. Är övertygad om att det i huvudsak är dumsentimentala skäl som ligger bakom nejsägande i denna fråga. Svenskar i allmänhet har inte den minsta aning om vad utanförskapet innebär ifråga om valutasäkringskostnader och annat som gör livet surt för svenska företag på grund av att vi har kvar vår krona.

Eva-Lena Jansson sa...

Det är möjligt att Sverige ansluter sig till EMU-samarbetet någon gång i framtiden. Men min poäng var att Birgitta Ohlsson förordar en ny folkomröstning trots att opinionsmätningar visar på ett nej fortfarande. Och då ska man veta att när Göran Persson utlyste den förra omröstning så var förtroendet för EU ovanligt högt.

Till skillnad från Fransisco så har jag tilltro till människors förmåga att bilda sig en egen uppfattning både om skattesystem och EMU.

För egen del gäller samma argument mot en anslutning för mig idag som jag anförde 2003. Hade det bara handlat om att byta mynt och sedlar skulle jag förmodligen ha röstat ja. Men eftersom en anslutning till den monetära unionen också innebär att vi överlämnar hela penningpolitiken till Europeiska centralbanken som sätter räntan utifrån hur det sammantaget ser ut i hela Europa, så anser jag fortfarande att det är bättre för Sverige att står utanför.

Och som sagt. Fortfarande har inte domedagsprofetiorna slagit in.

Anonym sa...

Första gången jag sett att jag håller med Eva-Lena i någonting:-)

Dumsentimental, råkonservativ, förändringsobenägen, tja det är väl bara att dra ett likhetstecken mellan det och mitt namn.

Hoppas jag är död när de inför euron. Annars får man väl hjälpa till lite för att slippa denna valuta.