tisdag, oktober 21, 2008

Jag har en bekännelse

En gång i tiden, för sådär 10-12 år sedan så var jag med och försökte boka in Lotta Gröning till en facklig-politisk lunch i Örebro. Det fanns faktiskt ett intresse att lyssna på henne då. Idag så har jag svårt att ta Gröning på allvar. Hela hennes världsbild verkar bestå av att hon är den riktiga socialdemokraten i världen som har någon som helst förankring bland medlemmar och väljare. Jag delar inte den bilden.

Ett exempel på Grönings tolkningsföreträde var den beskrivning av hur hon ansåg att det gick till när Mona Sahlin blev nominerad till partiordförande. Då påstod Gröning att det var det kvinnliga etablissemanget som bestämt vem som skulle bli partiordförande. Vad jag vet så fanns det nomineringar från väldigt många partidistrikt, distrikt där man har kvinnliga och manliga medlemmar.

För inte så länge sedan så sågade jag en debattartikel författad av Lotta Gröning. Återigen ger hon sig själv tolkningsföreträde i vad som är rätt eller fel agerande av och i det Socialdemokratiska partiet.

Jag har tidigare skrivit om den smutskampanj som omgående sattes in mot Mona Sahlin i samband med att hon presenterades som partiordförandekandidat i februari 2008. Och jag är övertygad om att den kampanjen i huvudsak kommer att drivas av Socialdemokraternas politiska motståndare.

Men jag är nog ganska säker på att det som Lotta Gröning skriver om Sahlin i sin bok, kommer att ta priset som årets mest osmakliga. Och det är nog ett bottenrekord i hur en högt uppsatt svensk kvinnlig politiker framställs. Att sedan Gröning sitter i en tv-intervju och på fullaste allvar påstår att hon tycker om Mona Sahlin måste ju få vem som helst att fundera på hur Gröning i så fall behandlar de hon ogillar.

Mona Sahlin valdes till Socialdemokraternas partiordförande av en enhällig och stolt partikongress 2007. Att Sahlin inte är ensam om de politiska förslag som lagts fram i riksdagen av Socialdemokraterna eller de beslut som partistyrelsen antagit sedan hon valdes torde vara rätt självklart. Fakta ändras inte bara för att Lotta Gröning skrivit en bok.

Hur det gick med den facklig-politiska lunchen? Gröning lämnade återbud.

Andra bloggar om politik, Mona Sahlin, Lotta Gröning.

Inga kommentarer: