torsdag, maj 28, 2009

En våldets dag

I morse läste jag om hur en ung kvinna mördats i Linköping. En 20-årig man sitter nu anhållen misstänkt för dådet.

När jag kom hem ikväll efter att ha besökte Kvinnohuset som ger skydd och stöd för våldsutsatta kvinnor och deras barn, så läser jag att en ung kvinna blivit knivhuggen på järnvägsstationen av en 22-årig man som gripits av polisen.

Och sen så kommer uppgifter om att en kvinna i 50-årsåldern hittats svårt misshandlad i sin trädgård. En man i 60-årsåldern sitter anhållen för grov misshandel.

Med dagens händelser har jag ingen som helst lust att skriva nåt om EU-valet. Blir så förbannad och frustrerad av att mäns våld mot kvinnor bara fortsätter och fortsätter. Kvinnojourernas stöd är det samma år ut och år in samtidigt som trycket på rum för fler behövande bara ökar. Ska de som stöttar och är den goda kraften i samhället verkligen behöva jobba ideellt? Det tycker inte jag. Nu är det dags att se till pengarna kommer fram till denna verksamhet. Det borde vi vara överens om, alla partier i Riksdagen. För det ska inte behöva vara frågan om man bor i en rik eller fattig kommun. Staten måste ta sitt ansvar. NU!

Andra bloggar om politik, kvinnojourer, våld.

Inga kommentarer: