måndag, oktober 12, 2009

Min syn på riksdagsuppdraget

Igår var det Kalla fakta på TV4. Jag hade inte möjlighet att följa programmet direkt men har sett det i efterhand. Precis som många andra kollegor så reagerar jag också på den bild av riksdagsuppdraget som redaktionen försöker beskriva som en glidartillvaro, välbetalt och inte särskilt många arbetsdagar per vecka. Här kommer några rättelser efter att ha sett programmet och kollat in deras faktabas.

Nej, alla ledamöter var inte närvarande vid Riksmötets öppnande. Fyra var utkvittade vilket alla kunde se höra när uppropet skedde.

Nej, vi har inga fasta lov. Enligt talmannen är vi tjänst 365 dagar per år och har möjlighet att ta ledighet i den mån uppdraget tillåter. Vid sjukdom är vi skyldiga att sjukskriva oss oavsett vilken dag på året det är. Även röda dagar som söndagar, långfredag eller nyårsafton. Är man bortrest under några veckor så kollar man mailen så gott som varje dag och mobilen är alltid med för att finnas tillgänglig. Så det finns vissa skillnadar från en anställning där man har ett fast arbetsschema, en förhandlad och fastställd semester, och 40 timmars arbetsvecka (på mitt jobb på Posten har vi 38 timmars vecka och jag har 31 semesterdagar).

Nej, vi har inte fria luncher men däremot traktamente på 110 kr per dag då vi är i Stockholm eftersom vi inte befinner oss på hemmaorten.

Nej, måndagar och fredagar är inte lediga dagar. Då är vi hemma i valkretsen, besöker arbetsplatser, gör besök på skolor, träffar kommunföreträdare, svarar på mail, skriver debattinlägg, går igenom post och läser material inför kommande utskottsmöten mm. Måndagkvällar är dessutom ofta inbokade med partiaktiviteter.

Ja, det är rätt att vi har datorer och arbetsmobiltelefoner. Det är en förutsättning för att kunna vara tillgänglig men också för att kunna resa runt i sin valkrets mm. Förr hade man fast telefon och skrivmaskin.Uppdraget är välbetalt,55 000 kr/månaden före skatt. Jag har inga sidoinkomster från andra uppdrag. Kalla faktas databas är dessvärre inte uppdaterad så här kommer vissa korrigeringar. Jag är medlem i Svenska kyrkan sedan 2008, jag har slutat mitt uppdrag i LO-distriktets styrelse i våras och Kvinnodistriktets styrelse 2007. Däremot har jag tre lokala partiuppdrag, ledamot i Kvinnoklubbens styrelse, i Västra S-föreningens styrelse samt Servicefackens styrelse. Allt på kvällstid och inget arvode utgår. Sedan maj 2009 är jag ledamot i ÖSK Handbolls styrelse (inget arvode till någon i styrelsen). Möten på kvällstid ungefär en gång i månaden och efter önskemål från mig ligger dessa på måndagskvällar eller torsdagskvällar så att jag kan delta utan att det påverkar mitt riksdagsuppdrag.

Att vara riksdagsledamot är ett otroligt fint uppdrag och jag är stolt att få företräda mitt parti och Örebro läns medborgare. Hur jag skött mitt uppdrag som riksdagsledamot överlåter jag till min partikamrater och väljare att avgöra.

Läs mer om vad medierna skriver kring Kalla faktas granskning: SvD, Dn, Expressen, Aftonbladet.

Dagens bloggtips är på samma tema som mitt blogginlägg: Fredrik som vill bli granskad, Helen om det påstådda lyxlivet, Thomas ger sin syn, Nina ställer frågor till hennes väljare, Mats berättar vad han gör, Monica har synpunkter på felaktiga fakta, Christer som är kvittningsman i riksdagen.

Andra bloggar om politik, Kalla fakta, Thomas Bodström, riksdagen, voteringar, demokrati, val 2010.

4 kommentarer:

Nils Dacke sa...

Tror du en företagare jobbar 40 timmar per vecka? Det är ju snarare så att de som verkligen pluggar ur kl 16.00 varje dag är ett undantag i Sverige idag och att vara förtroendevald till riksdagen är ju ett förtroende som väljarna gett er.
Då kan man inte ta lätt på det om man inte vill se följder.

Bengt Silfverstrand sa...

Hej Eva-Lena,

Ett mycket klokt och relevant inlägg. Din bild stämmer mycket väl överens med min egen tid som riksdagsledamot 1976-2002. Media har stor skuld i att alltför många uppenbarligen tror att riksdagsarbetet bäst utförs från en bänk i kammaren. Tänk så lite vi skulle få uträttat om vi aldrig rörde oss ute bland människorna, på arbetsplatser, i föreningslivet mm
http://www.s-info.se/silfverstrand

Nils Dacke sa...

Konstigt Bengt att vi andra, du vet vi väljarna inte tycker att vi ser er så ofta. Bodström har ju satt i system att låta andra göra hans jobb och själv casha in så det är helt rätt åt honom att han nu hamnar i blåsväder.

Anders Nilsson sa...

Tack Eva-Lena, även om du går stilla i koridorerna, så uppfattar vi ditt budskap. Och det du beskriver är väl just det vi väljare önskar och förväntar oss av våra riksdagsledamöter. Både närvarande beslutsfattare/lagstiftare och samhällsmedborgare.

Det är viktigt astt din bild kommer fram för jag antar att det är en liten minoritet som utmärker sig med motsatsen.