torsdag, juni 08, 2006

Jag är ingen ludit, jag är för nedladdning för privat bruk

Enligt regeringens hemsida gäller följande:
"Du får INTE lov att dela med dig av din musik- eller filmsamling på Internet.

Du får göra en eller några få kopior av ett verk, t.ex. bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat till dig själv, din familj eller dina vänner".

Jag har laddat ner flera av mina köpta cd-skivor till min dator, konverterat dessa till mp3-format och sedan laddat min mp3-spelare med olika låtar. Är det fortfarande lagligt? Jag har bränt ner blandade låtar från olika cd-skivor och gett bort, är det lagligt? Om jag istället för att skicka en cd-kopia till min syster med posten skickar den via internet, är jag olaglig då? Om jag laddar ner låtar direkt från radion, är det olagligt?

Med dagens lagstiftning på detta område så riskerar både ungdomar och även vuxna som använder sig av modern teknik att bli kriminella och därmed förväntas Polisen lägga ner betydande insatser för att stoppa detta. Självklart ska musiker och artister få betalt för sitt arbete och sin kreativa insats, men hur mycket får egentligen Pink av de 175 kr som hennes senaste CD I´m not dead (väldigt bra!) kostar i ute i handeln? Gissar att hon och andra artister skulle få betydligt bättre betalt om upphovsmannen (som kan vara flera och dessutom kvinnor)på ett enkelt sätt skulle kunna få betalt för både musik och annat material som laddas ner, typ STIM.

Inga kommentarer: