tisdag, juni 20, 2006

Överklaga eller inte överklaga länsrättens dom

Den 18 januari biföll kommunfullmäktige i Örebro två motioner om krav på kollektivavtal vid upphandling. Motionerna hade lämnats in av dels Murad Artin (v) och av mig och Lars-Erik Soting från socialdemokraterna. Fullmäktiges beslut överklagades av Företagarnas regionchef Jan Holgersson.

Dom i målet lyder att länsrätten avslår överklagandet av kommunfullmäktiges beslut 060118 § 14 samtidigt som man upphäver kommunfullmäktiges beslut 060118 § 15. Ett märkligt beslut eftersom det betyder att beslutet kring Murads motion är helt ok medans beslutet om min och Sotings motion, som har samma innebörd, avslås.

Först idag har jag sett länsrättens utslag och därför ska jag nu noggrant läsa igenom hela beslutet för att sedan ta ställning till om vi ska lämna in en överklagan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det är ett förfärligt förslag och är glad att Länsrätten beslutat häva kommunfullmäktigebeslutet.

Ska man tvinga företag - i en modern demokrati som Sverige - att sluta kollektivavtal för att få kommunen som kund? Det är barockt och så nära en totalitär stat man kan komma!

Tack och lov äger Länsrätten det ni motionärer tycks sakna.

Anonym sa...

Jocke:

Vad är det som stör dig så mycket med kollektivavtalen? Svårt att se dollartecken då eller?