torsdag, augusti 24, 2006

Vad är viktigt i ett val?

Vad är egentligen viktigt i ett val? Fakta om vilken politik som de olika partierna står för. Trodde jag, men ack så fel jag hade. När Mona Sahlin började skriva öppna brev till Fredrik Reinfeldt, där hon efterfrågar hans ståndpunkt i olika politiska frågor, så påbörjar Expressen en kampanj mot Mona Sahlin med fokus på hennes privatliv. SEKO-magasinets chefredaktör Jesper Bengtssons senaste blogginlägg handlar just om opartiska journalister som skriver åsiktstexter.

Så därför ett par frågor:
Inför julen 2005 sökte min dotter extra jobb på Posten, vilket hon också fick. Tre dagars julkortsortering. Hon sökte jobbet genom att skicka en ansökan till en av cheferna på Posten. Namnet på chefen fick hon av mig.
Var det verkligen rätt av mig att ge henne den upplysningen?

Förra året var jag till Chicago på uppdrag av SEKO. Flygbiljetten kostade ca 15000kr. En facklig kollega var med på samma UNI-kongress som mig. Hans flygbiljett kostade ca 7000kr (jag reste på en fredag, han på en lördag).
Ska jag stå i skamvrån för att min biljett var dubbelt så dyr?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du kan ta det lugnt! Ingen skugga faller över dig! Problemet uppstår när man så att säga utnyttjar sin position i relationen till arbetsgivaren alternativt utnyttjar att man har en nära vänskapsrelation eller har varit "behjälplig" vid ett visst tillfälle. Vänskapskorruption kallas det!

Supernova sa...

Jag håller med talaren ovanför mig. Det har varit en hel del snack om socialdemokraternas tillsättning av jobb genom vänskap, och t.om. snack om att det är orsak nog till att byta regering, vilket jag tror är rent skitsnack. Varför skulle inte alliansen göra på samma sätt, om dom kom till makten. Jaja, bara en fundering.