torsdag, september 14, 2006

3 dagar kvar av valrörelsen


Vaknade i morse och upptäckte att jag fått påsar under ögonen. Hänger förmodligen ihop med antalet timmar jag inte sover. Iskallt vatten i ansiktet fick mig i alla fall att piggna till.

Idag deltog jag i en radiodebatt om arbetslösheten. För oss socialdemokrater är arbete åt alla, full sysselsättning, den viktigaste politiska frågan. Blir därför lika upprörd varje gång det nya högerpartiet Centern beskriver viktiga insatser för arbetslösa människor som AMS-trams.
Över 800 personer i Örebro har idag lönebidragsanställning, en sysselsättningsåtgärd där staten är med och finansieras hela eller del av lönen. Många funktionshindrade får därmed möjlighet att bidra utifrån sina egna förutsättningar och blir därmed löntagare samt skattebetalare.
Ca 245 personer deltar i arbetsmarknadsutbildning, merparten kommer att få jobb direkt efter avslutad utbildning.
Örebro satsar dessutom på att de ungdomar, som själva inte fått tag på ett arbete, får stöd för att få kontakter med företag, bl a genom praktikplatser.

Efter radiodebatten träffade jag byggjobbare och passade sedan på att besöka min arbetsplats som jag just nu är tjänstledig ifrån.
Ska dela ut post den 18 september men har fått "sovmorgon" och börjar först kl 07.30.

Inga kommentarer: