tisdag, oktober 24, 2006

Nya moderata ministrar

Idag blev det klart med nya moderata ministerar.
Lena Adelsohn Liljeroth verkar vara ett betydligt mer väntat val till kulturminister än den nyligen avgående Cecilia Stegö-Chiló. Om några dagar kommer vi säkert märka om dessa moderaters åsikter kring kultur och public service är lika eller om de har skilda åsikter.

En som har åsikter om kulturen är Carl Johan Swanson, pressekreterare åt kulturministern, som på MUFs hemsida skriver "Genom att skänka sin nåd och dela ut pengar till olika kulturprojekt avgör politikerna vad som är bra och vad som är dålig kultur. Det som faller politikerna i smaken får stöd, det som de ogillar blir utan.
Visst måste det vara mer rimligt att jag som kulturintresserad medborgare avgör vad som är bra och vad som är dåligt än att politiker försöker göra det åt mig?"

Varför syssla med politik i såfall, och varför över huvudtaget arbeta åt just en kulturminister undrar jag.

Vilka åsikter Sten Tolgfors (grattis till ditt nya uppdrag) har om handelspolitiken är jag osäker på även om jag gissar att han var ganska förtjust i första förslaget till tjänstedirektiv i EU.
Det numera omarbetade förslaget som gör det möjligt att också i fortsättning kunna tillämpa principen om att svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad nu ska försvaras av Tolgfors. Ska bli spännande att se hur han och Cecilia Malmström hanterar den frågan.

Med dessa nya tillsättningar blev antalet resultatet 13 manliga ministrar och 9 kvinnliga ministrar. Inte hälften män och hälften kvinnor alltså men däremot hälften moderater...

Inga kommentarer: