torsdag, mars 15, 2007

Om att ställa en fråga

Torsdagar är den dag då vi riksdagsledamöter har möjlighet att ställa en fråga till en minister. Med anledning av gårdagens debatt om statligt ägande och Karin Pilsäters (fp) jämförelse mellan statliga bolag och statliga bordeller så anmälde jag en fråga till Näringsminister Maud Olofsson, och fick också möjlighet att ställa den till henne.

Men dessvärre verkade jag ha gjort något formfel när jag citerade Pilsäters uttalande och blev avbruten av vice talman Liselott Hagberg, som hänvisade till att Pilsäter inte var närvarande och att frågan skulle angå statsrådets ansvarsområde.
Eftersom Maud Olofsson är ansvarig för de statliga bolagen så ställde jag den fråga som jag redan hade påbörjat: Anser Näringsministern att man kan jämföra statligt ägda bolag med statliga bordeller? Maud Olofsson svarade nej.

Har nu varit i kontakt med vice talman Liselott Hagberg för att reda ut vad som var fel i min formulering. Det verkar hänga ihop med att dra in tredje person i debattenv vilket jag inte hade för avsikt att göra. Protokollet går att läsa på riksdagens hemsida i morgon för den som vill bilda sig en egen uppfattning.

Andra bloggar om riksdagen, Maud Olofsson, statliga bolag.

Inga kommentarer: