tisdag, juni 05, 2007

Varför valde regeringen att slopa jämställdhetsmålet?

Den frågan upprepade jag i mina tre inlägg till näringsminister Maud Olofsson i samband med en interpellationsdebatt om åtgärder för att få fler kvinnor i statliga bolagsstyrelser. Jag fick inget svar på den frågan vilket också är ett svar.

Vid en annan interpellationsdebatt där min partikamrat Sylvia Lindgren ställt frågor om regeringens nedskärningar på arbetsmiljöområdet så uppstod en rätt märklig situation när arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin väljer att besvara den på ett i mina ögon ganska nonchalant sätt. Littorin svarade bl a i sitt andra anförande "att han hade läst Eva-Lena Janssons blogg där hon gissar att det kommer kunna bli en lång kväll för Littorin eftersom interpellationsdebatter är öppna för alla ledamöter".

Eftersom vi är rätt många socialdemokrater som har ett djupt engagemang för arbetsmarknadsfrågor så är det väl inte orimligt att det skulle kunna vara fler som vill delta i dessa interpellationsdebatter. Därav min kommentar på bloggen.

Att ministern verkar ägna mer tid åt att läsa enskilda ledamöters bloggar än att förbereda ett ordentligt svar på Sylvias interpellation kan jag bara beklaga. Sylvias fråga förtjänar ett bättre bemötande, bland annat med bakgrund att arbetsmiljöarbetet behöver förbättras och att det i genomsnitt dör en person/veckan i en arbetsrelaterad olycka.

Att den borgerliga regeringen väljer att göra kraftiga besparingar på Arbetsmiljöverket utan att ens göra en riktig analys vad det kan få för konsekver för arbetsmiljöarbetet är både uppseendeväckande och beklagligt.

Den bild som förstärktes idag med Littorins agerande, och Odells förra veckan, är att Sverige har en regering som inte vill/orkar stå upp för att man fattar dåliga beslut utan ordentliga underlag. Inte konstigt att förtroendet för de borgerliga partierna sjunker.

Andra som bloggar om politik, regeringen, jämställdhet, Arbetsmiljöverket, Olofsson, Littorin, bloggar.

Inga kommentarer: