måndag, juni 16, 2008

Konspirationsklubben skickar bara fysiska brev...

Och apropå alla diskussioer om FRA: i en krönika i dagens Dn så tar Henrik Brors upp sin syn om att väljardemokrati är viktigare än partidemokrati. Frågan är om dessa per automatik står emot varandra. För vad jag vet så röstar ju väljarna på ett parti. Och om man sedan vill lyfta fram någon särskild så finns möjligheten att kryssa den personen. Merparten av frågor och beslut avgörs ju genom att det finns en partilinje som man diskuterat fram. Möjligheten att rösta mot sitt parti sker ganska sällan. Men vid frågor där man anser att det är mot ens principer och allt vad man står för, så tror jag att det faktiskt finns förståelse för att man går emot sitt parti. Att det sedan har ett pris som många tycker är för högt är en annan sak.

I artikeln så tar Brors upp tre olika sätt att agera som riksdagsledamöter.
1. att lägga motioner (vilket han verkar döma ut)
2. att anmäla ministrar till Konstitutionsutskottet (vilket två statsvetare anser att ledamöter gör alldeles för ofta)
3. att ställa interpellationer till ministrar. Något som både statsminister Reinfeldt och arbetsmarknadsminister Littorin har haft synpunkter på.

I artikeln finns det en lista över flitiga interpellanter, men där stämmer inte antalet iinterpellationer för Astudillo & Green och dessutom saknades Patrik Björck, så därför kommer här en korrigerad lista över ett antal flitiga s-interpellanter:
35 st, Luciano Astudillo, AU,
34 st, Monica Green, FiU,
29 st, Peter Hultqvist, UbU
29 st, Eva-Lena Jansson, NU
23 st, Patrik Björck, AU
21 st, Börje Vestlund, NU
17 st, Thomas Bodström, JuU
14 st, Sven-Erik Österberg, AU
13 st, Carina Adolfsson-Elgestam, NU
12 st, Alf Eriksson, NU,
12 st, Bosse Ringholm
12 st, Berit Högman, NU,
11 st, Hillevi Larsson, CU,

När det gäller frågan om den sk FRA-lagen har jag fått kritik för att jag inte skrivit på min blogg att det var Socialdemokraterna som först tog fram förslaget. Och det har jag ju inte gjort. På den här bloggen så skriver jag vad jag tycker. Och jag ogillar förslaget oavsett vem som hittat på det. Därför kommer jag att rösta nej till det. Vill man veta den socialdemokratiska partilinjen i varje fråga så hänvisar jag vänligen men bestämt till Socialdemokraternas hemsida.

Många som mailar till mig beskriver förslaget som en Lex Orwell med hänvisning till boken 1984 skriven av George Orwell. För er som vill läsa en liknande bok med dyster framtidsvision så kan jag tipsa om En vacker dag (This perfect day) av Ira Levin.

Glöm nu inte bort att det fortfarande går att använda vanlig postbefordran för den som inte vill bli avlyssnad. Den borgerliga regeringen har inte sålt Posten AB. Än.

Andra bloggar FRA, politik, riksdagen, demokrati.

2 kommentarer:

Thomas Tvivlaren sa...

Skrattade gott åt poängen du fick med FRA-övervakningen i relation till Posten! Bra jobbat Eva-Lena!

Eva-Lena Jansson sa...

tack för dina kommentarer på min blogg Thomas.